English Articles from alseraj.net

Gleam of Light 121 - 130

ترجمة الومضات بالانجليزية ( من121 -130 )

The Immaculate Saints are the Affairs of God

The Prophet and the Immaculate Imams (A) are amongst the affairs of Almighty God. So turning towards them by sending blessings on them, performing their benedictions, seeking intercession through them and so forth is a way of getting close to God because of the respect it shows for God’s affairs. This approach relates to Almighty God through and through without their being any form of blasphemous association that ignorant people see in it. As much as the worshipper honors the affairs of God, he honors God Himself. The father isn’t harmed when other people honor his son, however much they glorify him, if he knows it is on account of his fatherhood. Imam Sadiq (A) said, “We (the holy Imams) have a Lord who protects us by night and by day whom we worship. Say what you like about us, but consider us the creatures of God” (Bihar al-Anwar, v. 25, p. 289). It is clear that when the Imam says, “Say what you want,” he means the true statement which doesn’t contradict basic religious principles.

المعصومون من شؤون الحق

إن النبي والأئمة المعصومين (ع) من شؤون الحق المتعال ، فالتوجه إليهم بالصلوات والزيارة والتوسل وغيره ، مدعاة للقرب من الحق لما فيه من التوقير لشأن من شؤونه تعالى ..فالأمر يعود إليه تبارك وتعالى - بدء وختاماً - من دون أن يكون في ذلك أيـّة صورة من صور الشرك الذي قد يظنه الجاهل ..فالعبد كلما زاد تعظيمه ( لشؤون ) الحق ، كلما زاد تعظيمه ( للحق ) نفسه ..ولهذا لا يتأذى الأب من زيادة تعظيم الآخرين لابنه ، إذا علم أن ذلك لبنوّتـه ، وفي طول التعظيم لنفسه ..وقد ورد عن الصادق (ع): { إن لنا رباً يكلؤنا بالليل والنهار نعبده..قولوا فينا ما شئتم واجعلونا مخلوقين }البحار-ج25ص289..ومن الواضح أن المراد ( بقولوا ) ، هو القول الحق الذي لا يصطدم مع أي أصل من الأصول الثابتة .

Hardship as a Wake-Up Call

Some hardships are meant as a wake-up call from the corrupt reality that the believer is living in, whether it is a general condition or a particular sin. Before we get annoyed with the hardship and pray for it to be lifted we should ponder the sins which may have caused the hardship. We should then seek forgiveness for those sins without simply being concerned with getting out of the hardship in search of peace. It is well-known that the effects of sin overtake the individual through hardness of the heart, sudden death and so forth, and even have effects on nature: preventing the rains from falling, causing the earth to dry up, and spoiling the air. The hadiths have listed a series of sins and the punishments which are connected to them. It would be good for the worshipper to refer to these statements to avoid the causes of punishment before falling into them.

منبهية البلاء

إن من الواضح أن بعض البلاءات ، فيها خاصية ( الـتّنبيه ) على الواقع المنحرف الذي يعيشه المؤمن ، كحالة عامة أو كذنب محدد ..فالمطلوب - قبل التبرم من البلاء والدعاء لرفعه - هو ( التفكير ) في الذنوب المحتملة التي أوجبت ذلك البلاء ، ومن ثم ( الاستغفار ) منها ، ولا يكون همّـه التخلص من ذلك البلاء طلبا للراحة فحسب ..وإن من المعلوم أن أثر الذنب قد يتجاوز الفرد ، من قساوة القلب إلى موت الفجأة وغيره ، ليشمل الطبيعة كمنع قطر السماء وجدب الأرض وإفساد الهواء ..وقد نصّت الروايات على سلسلة من الذنوب الموجبة لعقوبات مرتبطة بتلك الذنوب ، يحسن بالعبد مراجعتها ، ليحترز من موجبات العقوبة قبل التورط فيها .

The Basis of Humanness

The basis of humanness in the individual lies in just two instruments: the mind and the heart. The first obtains images and organizes matters that cause acceptance or rejection. The second turns the individual towards or against what is favorable or repulsive. The person traveling to Almighty God has no choice but to master these two instruments. By constant God-consciousness he can fill every corner of his mind, if he does not already dominate it, and by strong feelings of love he can fill every corner of his heart. Without mastering these two instruments one can never walk the straight path in this life.

قوام الإنسانية

إن قوام إنسانية الإنسان إنما هو بجهازي الفكر والقلب ، إذ بالأول ( يستحضر ) الصور ، ويرتب القضايا الموجبة للتصديق أو الإنكار ، وبالثاني ( يتوجّه ) ميلا أو نفورا تجاه الملائم والمنافر ..فلا بد من السائر إلى الحق أن يتحكم في هذين الجهازين ، وذلك بالذكر الكثير - إن لم يكن الغالب - فيستوعب أركان ( فكره ) ، وبالحب الشديد فيستوعب أركان ( قلبه ) ..ومن دون السيطرة على هذين الجهازين ، لا يكاد يستقيم له سير في هذه الحياة .

Requirements for Receiving Spiritual Gifts

The worshipper so often hopes to get distinguished spiritual gifts, like seclusion from everything but God, perfected love, or some of the miracles commonly given to spiritual seekers, but doesn’t get the response we wishes for even after intense persistence. The reason for that is the worshipper’s lack of commitment to the requirements for those spiritual conditions, like when one turns away from God after intense communion. He exposes himself to severe punishments like what God threatened the Disciples of Jesus (A) with when they sought the miracle of the heavenly banquet. He said, {I am going to send it down unto you, but if any of you disbelieves after that, I will punish him with a torment such as I have not inflicted on anyone in the Universe}. The isolation of the worshipper from these spiritual levels is actually a mercy to him because of his inability to receive these high degrees. It is not because of any stinginess on the part of the boundless generosity of the Lord.

لوازم الهبات الروحية

طالما يتمنى العبد بعض الهبات الروحية المتميزة:كالانقطاع إلى الحق ، أو الحب المتيّـم ، أو بعض الكرامات المبذولة للسالكين ، ولايجد استجابة مع الإصرار الشديد على ما يريد ..والسبب في ذلك عدم قدرة العبد على الالتزام ( بلوازم ) هذه الحالات ، إذ أن الإعراض عن الحق بعد الإقبال الشديد ، يعرّض العبد لعقوبات قاسية ، كما هدد الحق به الحواريين ، عندما طلبوا كرامة المائدة السماوية فقال : { فمن يكفر بعد منكم فإني أعذبه عذابا لا أعذبه أحدا من العالمين }، فتـزوى عن العبد هذه الدرجات رأفة به ، لعدم ( قابلية) العبد لتلقي تلك الدرجات العالية ، لا بخلا من جهة ( فيّاضية ) الرب .

Intense Loneliness

If the individual really considered the reality of the solitude he lives in, he would feel extremely lonely. He was alone before the souls were breathed into the bodies. He will be alone in the grave before the day they are resurrected. He will come to his Lord alone just as He created him the first time. He is alone in this world during the hours of his sleep and many of the hours he is awake. All that remains are the hours in which he interacts with others, during which bodies merely encounter other bodies by material sensations. Souls are not mingled with other souls so that loneliness would be truly lifted. The only way this loneliness can be lifted is by keeping company with the Creator of Souls. As the prayer says, {By you they reached the most delightful and intimate conversation}.

الوحشة الشديدة

لو استشعر الإنسان حقيقة الوحدة التي يعيشها ، لانتابه شعور بالوحشة شديد ..فقد كان ( وحيداً ) قبل نفث الروح في الأبدان ، وسيكون ( وحيداً ) في برزخه إلى يوم يبعثون ، ويأتي ربه ( وحيداً ) كما خلقه أول مرة ، وهو ( وحيد ) في الدنيا في ساعات نومه وكثير من ساعات يقظته ..فتبقى الساعات التي يعاشر فيها الخلق ، وهي ساعة لقاء الأبدان بالأبدان بحواسها المادية ، فلم تمتزج الأرواح بالأرواح لترتفع الوحدة حقيقة ..وعليه فإن الوحدة لا ترتفع إلا عند الارتياح إلى مرّوح الأرواح ، إذ: { بك إلى لذيذ مناجاتك وصلوا }.

Creativity of God

It is possible to approach an understanding of God’s management of the universe which lies between the “B” and the “E”, the creative word of God. We can gain this understanding by examining the ability of the intellect in producing great images. We can imagine wondrous things like the whole universe being filled with gold for example. Whether the creative intellect produces wondrous images or base ones, it is all the same. From this example we know that God’s reward can either be earned by a good deed or it can be granted as a favor. In the power of Almighty God they are the same. So we should not be surprised by the great reward that might be given for a small deed. There is no hardship or effort in it for God, regardless of the reward.

خلاّقية الحق

إن من الممكن تقريب كيفية تصريف الحق لعالم الوجود الواقع بين ( الكاف والنون ) ، وذلك بالنظر إلى قدرة الأذهان في ابتداع الصور العظيمة - كملء الوجود ذهباً - بمجرد الإرادة والتخيّل ..فإن هذه الإرادة الخلاّقة تتساوى عندها الصور العظيمة والحقيرة ..ومن هذا التشبيه أيضا علم أن الجزاء ( الاستحقاقي ) و ( التفضّلي ) من جهة القدرة عند الحق المتعال على حد سواء ..وبذلك يرتفع الاندهاش من الثواب العظيم على العمل القليل ، وذلك لانتفاء الكلفة والمؤونة - في كل صور الجزاء - عند الحق المتعال .

Reasons for Constant Remembrance

There are many reasons for constantly remembering God. The first of them is keeping in mind the detailed attention with which God watches over His servant. How does the servant have the right to turn away from the One who never forgets him at all? The second is the absolute overty of the servant which causes him to love remembering God, seeking His mercy. The third is keeping in mind the greatness of the reward which God has promised – and He
never goes back on His promise – reflecting the word of the Most High,{Remember Me, and I will remember you}. The effects of God’s remembrance of His servant can’t even be perceived because the range of these effects would encompass everything in this life and the Hereafter and what cannot be reckoned. The divine hadith related by Imam Sadiq (A) says, “God said to one of His prophets, If I am obeyed I am pleased, and if I am pleased I give
blessings, and there is no end to my blessings. If I am disobeyed I become angry, and if I become angry I render my curse, and my curse reaches the seventh generation” (Bihar al-Anwar, v. 14, p. 459). How can the servant
comprehend God’s remembrance of him when He is the Master behind all causes?!

داعي الذكر الدائم

إن من دواعي الالتزام بالذكر الدائم أموراً ، الأول منها: هو الالتفات التفصيلي إلى ( مراقبة ) الحق لعبده دائما ، فكيف يحق للعبد الإعراض عمن لا يغفل عنه طرفة عين ؟! ..الثاني: وهو الالتفات إلى ( افتقار ) العبد الموجب للولع بذكر الحق تعالى استنـزالاً لرحمته ..الثالث:وهو الالتفات إلى عظمة ( الجزاء ) الذي وعد به الحق نفسه - ولا خُلْف لوعده - وذلك من خلال التدبر في قوله تعالى: { اذكروني أذكركم }..فإن آثار ذكر الحق للعبد مما لايمكن إدراكه ، لاتساع دائرة تلك الآثار لتشمل الدنيا والآخرة بما ليس في الحسبان ، وقد ورد في الحديث القدسي كما ذكره الإمام الصادق (ع) بقوله: { أوحى الله إلى نبي من الأنبياء: إذا أطعت رضيت ، وإذا رضيت باركت ، وليس لبركتي نهاية ، وإذا عصيت غضبت وإذا غضبت لعنت ، ولعنتي تبلغ السابع من الوراء }البحار-ج14ص459..إذ كيف يحيط العبد - علماً - بكيفية ذكر الله تعالى له ، وهو المالك للأسباب جميعا ؟! .

The Disruptiveness of Sleep

Sleeping cuts us off from Almighty God because it prevents His remembrance in every form, whether by heart or by tongue. Sleep leaves the individual poor on the Day of Judgment as it has been said. It is for this reason that sleep is not recommended except what is needed, to the extent necessary to maintain the body. Likewise it is not recommended to toss and turn in bed as this deprives us of the benefits of either sleeping or waking. Musa (A) asked his Lord who was the most disliked amongst His creation. Almighty God replied, “The one who is like a corpse by night, and idle by day” (Bihar al-Anwar, v. 13, p. 354). Reciting many traditional prayers before going to sleep reminds the believer that this act, which resembles death, is a means of regaining the life energy needed to worship better.

الانقطاع بالنوم

إن النوم انقطاع عن الحق تعالى ، وذلك لانتفاء الذكر بكل صوره ، سواء بالقلب أو باللسان ، ولهذا يدع الرجل - كما روي - فقيراً يوم القيامة ..ولهذا لا يحسن النوم إلا عند الحاجة إليـه ، وبالمقدار الذي به قوام البدن ، كما لم يحسن التقلب في الفراش الذي هو حرمان لفوائد النوم واليقظة معا ..وقد سأل موسى (ع) ربه عن أبغض الخلق إليه ، فأوحى إليه: { جيفة بالليل وبطال بالنهار }البحار-ج13ص354..ومن هنا كثرت الأدعية الواردة قبل النوم ، لتذكّر العبد بحقيقة أن هذه العملية الشبيهة ( بالموت ) ، إنما هي وسيلة لاستعادة ( نشاط ) الحياة من أجل عبودية أفضل .

Amazement and Interaction

The human being becomes amazed when he witnesses the intricate detail with which the creation was made. It usually ends there, but what is really sought from the worshipper is that he extend this intellectual amazement with the detail of creation to a condition of spiritual interaction with the greatness of the Creator. This interaction gives the individual a sense of tranquility about his present and future affairs because he sees that all aspects of the creation are in the hands of the One who manages everything in the wide and never-ending universe. He will take on a condition of submissive humility when he sees that the One he stands before is the Owner of all this broad and precise existence.

الانبهار والتفاعل

تنتاب الإنسان حالة من الإعجاب عند رؤيته لمشاهد من دقة الصنع في الخلق ، وينتهي الأمر عند هذا الحد ، والمطلوب من العبد تجاوز حالة الانبهار الذهني من ( دقّـة ) المخلوق ، إلى حالة التفاعل النفسي مع ( عظمة ) الخالق ..هذا التفاعل بدوره يفيض على الإنسان حالة من ( الاطمئنان ) في حاضره ومستقبل أموره ، لما يرى من أن نواصي الخلق طراً بيد ذلك المدبر للكون المترامي الأطراف ..ومن ( الخشوع ) لما يرى من أن من يقف بين يديه ، هو صاحب هذا الملك الواسع المتقن .

Moving the Will of God

The worshipper might sometimes be amazed that God fulfills his greatest needs upon a simple request. He might turn to God with only a short prayer, but it could bring a reply even if he offers it with no persistence or resolve. In reality this is nothing to be amazed about if the worshipper recalls that prayer, even if it is a spontaneous prayer offered by the worshipper, nonetheless has an effect in moving the will of the Divine Master towards fulfilling his needs. It is well known that if the will of God moves to fulfill a need, there is nothing in the heavens and the earth that is impossible. The amazing thing is that the worshipper seeks to fulfill his needs through prayer, not that the Divine Master is able to establish His will. It is impossible for God’s will not to be fulfilled, as everything is in answer to His will and hastens to bring it about.

تحريك إرادة الحق

قد يتعجب المؤمن من قضاء المولى لحـوائجه العـظام بطلب يسير منه ، يتمثل بدعاء قصير يتوجه به إليه - وقد يخلو من إصرار وتأكيد - والحال انه لاعجب في ذلك ، فيما لو التفت العبد إلى أن الدعاء وإن كان ( صادرا ) من العبد ، إلا أنه مؤثر في ( تحريك ) إرادة المولى لتحقيق حاجته ..ومن المعلوم أنه إذا تحركت إرادة المولى لتحقيق الحاجة ، فإنه لا يعجزه شيء في الأرض ولا في السماء ..فالعَجَب إنما هو في نسبة دعاء العبد إلى حاجته ، لا في نسبة إرادة المولى إلى مراده ، إذ يستحيل تخلف مراد الحق عن إرادته ، فهي مستجيبة لمشيئته ومسرعة إلى إرادته .

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج