English Articles from alseraj.net

Gleam of Light 141 - 150

ترجمة الومضات بالانجليزية ( من141 -150 )

Keeping Distance from the Forbidden

One of the tests to determine the worshipper's level of devotion is that he doesn't lean towards the forbidden, much less that he acts on it. His will, whether he likes it or dislikes it, follows the inclination of the Divine Master and His will. That is the secret of Joseph's (A) favor before Almighty God, as he found the prison preferable to what others called him to. This is the gift that God gives His worshipper after an advanced stage of struggling in worship. He makes faith more beloved to him, and He makes him hate blasphemy, corruption, and disobedience. The worshipper's suffering upon refusing his desires would then be reduced, so he has the opportunity to reach higher stages in communion with God. He will fee pleasure rather than suffering, and he will experience generosity from God rather than the deprivation from his soul.

عدم الميل للحرام

إن من الاختبارات الدقيقة الكاشفة عن درجة عبودية العبد ، هو عدم ( ميله ) للحرام فضلا عن عدم ( ارتكابه ) له ..فإرادته حبّـا وبغضا تابعة لميل المولى وإرادته ، وهذا هو السر في كرامة يوسف الصديق (ع) على الله تعالى ، إذ كان السجن أحب إليه مما يدعونه إليه ..وهذه هي المنحة التي يمنحها الحق لعبده بعد مرحلة متقدمة من المجاهدة في العبودية ، إذ يحبّب إليه الإيمان ، ويكرّه إليه الكفر والفسوق والعصيان ..فعندها تخـفّ معاناة العبد في رفضه للشهوات ، ليتفرّغ لمراحل أعلى في القرب ، يغلب عليه ( التلذذ ) بدلا من المعاناة ، و( العطاء ) من الحق ، بدلا من الحرمان من النفس .

Stages of Domination

The devil has various stages of domination over a human being. The first is simply the stage of temptation. The devil whispers in his heart, stimulating his desires through those around him. As the Qur'anic verse mentions, {I didn't have control over you. I just called you and you answered me}. If the devil sees you answering his call again and again, he moves to the second stage which is the stage of Satanic protection. In the words of Almighty God, {Their protectors are the devils}. Finally, it reaches the point where the worshipper loses control of himself altogether. This is the third stage, the stage of complete control. As the Holy Qur'an says, {The devil beat him to insanity}.

مراحل الاستيلاء

إن للشيطان مراحل في الاستيلاء على ممـلكة الإنسان ، الأولى: وهي مرحلة ( الدعوة ) المجردة ، نفـثا في الصدور ، وتحريكا للشهوات من خلال أعوانه ، وقد قال تعالى: { وما كان لي عليكم من سلطان إلا أن دعوتكم فاستجبتم لي }..فإذا رأى تكررا في الاستجابة ، انتقل إلى المرحلة الثانية: وهي مرحلة ( الولاية ) ، وقد قال سبحانه: { أولياؤهم الطاغوت}..وأخيراً يصـل الأمر إلى حيث يفقد العبد سيطرته على نفسه في المرحلة الثالثة: وهي مرحلة ( التحكّم ) المطلق ، إذ{ يتخبطه الشيطان من المس }.

Using Challenges and Self-Observation to Get Closer to God

We can achieve higher and higher levels of perfection by facing challenges even over the short term or through intense self-observation for the sake of God. This is because the worshipper can’t manage without the support of the Divine Master during every stage of his life. This support comes in the form of divine mercy, granted to the one who is facing difficulties. God Almighty says, {Those are the ones upon whom are God’s blessings and mercy}. This mercy also comes to those who are in a constant state of dhikr, as we learn in the Qur’an: {Remember Me and I will remember you}. On the other hand, being unmindful of God and not facing our challenges is as far as you can get from this divine mercy.

القرب بالمصيبة والمراقبة

إن سرعة الوصول إلى الدرجات العالية من التكامل ، يتحقق غالبا إما: بالوقوع في ( المصائب ) - ولو في برهة من الزمن - واما ( بالمراقبة ) الشديدة للحق ..والسبب في ذلك أن العبد لا يستغني عن مدد المولى في كل مراحل سيره ، هذا المدد المتمثل بالرحمة الإلهية تأتي لذوي المصائب ، كما يشعر به قوله تعالى: { أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة }..كما تأتي لذوي الذكر الدائم ، كما يشعر به قوله تعالى: { اذكروني أذكركم }..ومما ذكر يعلم خطورة موقف ( الغافل ) و ( المعافى ) من البلاء ، فهو أبعد ما يكون من هذه ( الرحمة ) بشقّيها .

Are Your Prayers Accepted?

Islam uses many expressions for prayer, like "ascension", "the pillar of the faith", and "the sacrifice of the pious soul". But too often our prayers don't match up to these descriptions because we are preoccupied with things other than God. If the worshipper completes the prayer without achieving anything like these desciptions, he should be aware that he didn't fulfill the higher purpose of the prayer. When the worshipper faces his Lord in this condition on the Day of Judgement, he will not have offered a single prayer as he was supposed to, even though he was told about it many times.

الإجزاء غير القبول

إن العناوين التي منحها الشارع للصلاة: كالمعراج ، وعمود الدين ، وقربان كل تقي ، لا تنسجم مع واقع صلواتنا - بما فيها من تشاغل عن الحق - إذ أن المأتيّ به لا يسانخ المأمور به أبدا ..ومن هنا لو أتى العبد بكل مقومات ( الإجراء ) الظاهري من دون تحقيق شيء من تلك العناوين ، لعلم أنه لم يحقق ( المراد ) الواقعي للشارع ، والذي ( تكشف ) عنه العناوين المذكورة ..وعليه فقد يواجه العبد ربه يوم القيامة ، ولم يمتثل له أمرا واحدا بالصلاة كما أرادها الحق منه ، على شدة تأكيده له .

The Relationship Between Servitude and Love

The primary relationship of the worshipper with his Lord, even if it is mainly a servile relationship based on command and response, can develop after a period of pure worship into a gentler relationship. The relationship becomes marked by greater intimacy and closeness: "O You who are the most intimate companion!", closer proximity: "O my close Neighbor!", companionship: "O Dear One, O my Friend!", loving friendship: {And God took Abraham as His beloved friend}, and intense love: {And those who believe have the strongest love for God}. If this is the nature of God's relationship with the worshipper in this world, what will it be like on the Day of Judgement when the cover is lifted and the veil between the worshipper and his Lord is drawn aside?

علاقة المولوية والحب

إن العلاقة الأولية للعبد مع ربه - وان كان يغلب عليها - علاقة ( المولوّية ) القائمة على الأمر والامتثال ، إلا أنها قد ( تترقى ) بعد اجتياز مرحلة التعبد المحض إلى ما هي أرق من تلك العلاقة ، فيضاف إلى هذه العلاقة علاقة ( الأنس ) والمجالسة: { يا خير من خلا به جليس }، والجوار: { يا جاري اللصيق }، والرفقة: { يا شفيق يا رفيق }، والخـلّة: { واتخذ الله إبراهيم خليلا }، والحب الشديد: { والذين آمنوا أشد حبا لله}..فإذا كانت علاقة الحق معهم - كذلك - في هذه الحياة الدنيا ، فكيف تتجلى تلك العلاقة في معاملة الحق معهم يوم العرض الأكبر ، إذ يكشف الغطاء ويرفع الحجاب بين العبد وربه ؟! .

Happiness is Following the Will of God

Feeling happy about a time, a place, or a person should be connected with how close these things bring you to God. Each one of these can have its own positive effect upon bringing the worshipper closer to his Lord. The worshipper might find these times, places, or people burdensome, but our disposition does not always reflect reality. As Almighty God says, {It is possible that you dislike something while it is good for you}. The best places are not necessarily where you live, but rather the places that help you be the most obedient. The best people are not friends, but rather those whose sight reminds you of God. The best of times are not the hours of great pleasure, but rather the ones in which you have performed a good deed. Using these standards would transform many of the desires within the soul and many actions in the outer world, because it would change the foundations upon which we deal with times, places, and people.

الأنس تبعا للحق

إن الأنس بالزمان ، أو المكان ، أو الأشخاص ، أو البلاد ، ينبغي أن يكون مرتبطا بمدى تأثير تلك الأمور في قرب العبد من الحق ..فكل عنصر يؤثر تأثيرا إيجابيا في تقريب العبد إلى ربه ، لهو عنصر ( محبوب ) في واقعه ، وإن استثقله العبد بحسب ميله الذي لا صلة له بالواقع ..ومن هنا قال سبحانه: { وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم }، فخير ( البلاد ) ليس ما استوطنه العبد وإنما ما أعان على الطاعة ، وخير ( الأشخاص ) ليس هو الصديق وإنما من يذّكر بالله رؤيته ، وخير ( الأزمان ) ليس هو ساعة التلذذ وإنما ما وقع فيها من طاعة ..إن تحكيم هذا الملاك يغيّر كثيرا من الرغبات داخل النفس ، ومن التصرفات خارجها ، لتغيّر المنطلقات التي ينطلق منها العبد ، في تعامله مع الفرد والزمان والمكان .

Friends of the Devil

If the worshipper believes that there are devils swarming around the hearts of his followers and places of disobedience, he would feel further and further away from these people and places even if they were very close and familiar to him. He knows that familiarity with these people and places puts him within range of the devil's attacks. In light of this we can understand the caution that wise people take around others these days. They aren't worried so much about the individuals themselves so much as the ones who are controlling them, like the devil and the carnal soul.

الوحشة من أولياء الشيطان

لو اعتقد العبد - يقينا - بإحاطة الشياطين ( لقلوب ) الذين يتولونه ، و( لأماكن ) المعصية ، لاشتد وحشته من هؤلاء الأشخاص ولو كانوا اقرب الناس إليه ، ومن الأماكن ولو كانت آلف البلاد لديه ، لعلمه أن الاقتراب من تلك الأماكن والقلوب ، إنما هو دخول في حيّـز مرمى الشياطين ..ومن هنا يُعـلم حذر أهل اللب من أبناء زمانهم ، لأنهم لا ينظرون إلى ( ذواتهم ) المجردة ، وإنما إلى من ( يسوقهم ) في حركاتهم وسكناتهم ، من الشيطان والنفس الأمارة بالسوء .

A Benefactor, Not a Master

A father should treat his sons as a benefactor rather than a master. This relationship starts with the father's seed deposited in the womb of the mother. What is this humble role, however much it is venerated by Islamic law, in relation to God's role as Creator? The One who manages the affairs of the people from beginning to end is truly in a position of Masterhood. Even though God may have delegated some of His authority to us in dealing with others, we have to work in accordance with the pleasure of the true Master in all our relationships. This applies to all of our various roles: parent, spouse, servant, benefactor, leader, caretaker, and so forth.

معاملة الوصاية لا السيادة

ينـبغي أن تكون معاملة الأب مع أبنائه معامـلة ( الوصيّ ) مع الموصى عليهم ، لا معاملة ( السّـيد ) مع عبيده ..فارتباط البنوّة منشأه ظرفية الأم لنمو الجنين المنعقد من نطفة الأب ..وأين نسبة علقة ( الظرفـيةّ ) - وان عظّم الشارع حرمتها خصوصا في الأم - من علـقة ( الإيجاد ) المختص بالمبدع المتعال ؟!..فالمتصرف في شؤون الخلق بدء وختماً ، هو صاحب الولاية على المخلوقين ، فينبغي على العبد العمل بمقتـضى رضا المالك ، حتى مع تـفويض الولاية المحـدودة إليه - في هذه النشأة الدنيا - و ذلك ضمن شروط محددة أيضاً . والامر كذلك فى علاقة الابوة والزوجية والرقية والوصاية والحكومة والحضانة والكفالة وغير ذلك .

Suppressing Anger

Anger is a characteristic deeply rooted within the soul. This is because the human being is a creature which has the abiility to reflect and experience feelings, and many times he is not pleased with the things people say and do. So naturally, feelings of anger arise in the soul. The solution is not to prevent this state from arising, because it arises unintentionally when one faces someone or something disagreeable. The solution is to prevent these feelings from being exposed to the outside world. This is what is referred to as restraining one's anger. The problem is not in the anger itself, but rather in not managing it. There is a hadith which says, "Whoever restrains his anger, God fills his heart with faith" (Bihar al-Anwar, v. 69, p. 382). We should recognize that an incident of anger could be acceptable from an Islamic point of view, but the motives behind it could be faulty, for the motive may not be a spiritual one. It could just be an excuse to vent one's frustrations like when one goes to far in reprimanding a child even though the reprimand itself is justified. In another case, it could be that the anger has spiritual motives, but the individual goes beyond Islamic norms in expressing it. He gets more angry than even God Himself! The one who is quick to anger is like one who is quick to smash a priceless vase. Acting on his impulses, he destroys something that can't be brought back. But the one who can restrain his anger can make a proper decision and then act on the anger in a proper way if he must.

كتمان الغضب

إن الغضب من الصفات المتأصلة في النفس ... والسبب في ذلك ان الإنسان موجود ناطق ذو شعور ، لا يرضى بكثير من الاقول والافعال ، فيكون من الطبيعي انقداح حالة في النفس ، فليس الحل هو( منع ) تحقق هذه الحالة في النفس ، اذ انها قهرية مترتبة على مواجهة النفس لما ينافر طبعها .. وانما الحل هو عدم ( تسرية ) هذه الحالة الى الخارج ، وهو ما يعبر عنه بكظم الغيظ ، فليست المشكلة في اصل وجود الغضب وانما في عدم كظمه ، وقد روي : { ان من كظم غيظا ، ملأ الله جوفه إيماناً } البحار -ج69ص382 .. وليعلم ان اصل الغضب قد يكون ما يبرره شرعاً ، ولكن المشكلة في الدواعي وراء ذلك ، فقد لا يكون الداعي إلهيا ، بل يكون هو ( التشفي ) كما يحصل مع من ينبغي تأديبه كالأطفال ، وان كان النأديب حقاً .. وقد يكون الداعي إلهيا الا ان صاحبه قد (يتجاوز) حدوده الشرعية ، فيغضب اكثر مما غضب الله تعالى لنفسه .. وليعلم ايضا ان (المستعجل ) في انفاذ غضبه كالمستعجل في كسر جرة لا يمكن جبرها بعد كسرها ، بخلاف المتأني في انفاذه ، فان بامكانه كسر الجرة متى شاء ، كما ان بأمكانه العدول عن قرار كسره .

Bodily Marriage and Spiritual Marriage

The act of marriage, as the Holy Qur'an describes it, {He has created partners for you from your own souls in order that you might find solace in them}, binds souls together before it binds physical bodies, as can be seen in the tranquility that comes from marriage. This is a spiritual effect rather than a bodily one. In truth, many couples don't realize this fact, and so their main concern is with bodily matters like beauty and bodily pleasure. What brings about true bliss is the bonding of souls, a bond which cannot be severed no matter how old we get, as opposed to the bodily connection which loses its shine after only a few months. The Holy Qur'an makes tranquility, love, and mercy the goals of married life. All of these effects are blessings that come from the binding of souls, as opposed to sexual intercourse and reproduction which are physical issues.

تزاوج النفوس والأبدان

إن عملية الزواج كما يصفه القرآن الكريم بقوله:{خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها }، تزاوج بين النفوس لابين الأبدان ، كما هو المستفاد من كلمة ( أنفسكم )..والواقع أن كثيرا من الأزواج لا يلتفتون إلى هذه الحقيقة ، ومن هنا يُصَب اهتمامهم في ( عوارض البدن ) من الجمال وإلإلتذاذ البدني وغيره ..ومن المعلوم أن الذي يحقق الأنس هو التزاوج النفسي الذي لا ينقطع مع تقادم العمر ، خلافا للتزاوج البدني الذي يفقد بريقه الكاذب في الشهور الأولى منه ..ومن الملفت في هذا السياق أيضا أن القرآن جعل الغاية هي السكون والمودة والرحمة ..كل ذلك من بركات تلاقح النفوس إذ أن السكون والمودة معان مرتبطة بعالم النفوس ، خلافا للمعاشرة والتناسل الذي هو من عوارض الأبدان ..

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج