English Articles from alseraj.net

The Whirlpool of Group Thinking

دوامة العقل الجمعي

As the seed has two complementary kinds of movements, an internal inherent and an external environmental one, which lead to its growth, the soul too has an inherent motion which is the movement of its internal forces and another external which is the effect of the surrounding, what we call group thinking, or the subconscious effect of a group of people moving towards a common goal

كما أن للبذرة حركتان : حركة جوهرية في الداخل ، وحركة بيئية في الخارج ، وبكمالهما تنمو البذرة .. فكذلك للنفس الإنسانية : حركة جوهرية ، تتمثل في تحريك قواها الداخلية ، وحركة خارجية تتمثل في المؤثرات البيئية ، والتي نسميها العقل الجمعي ، أو التأثير اللاشعوري لمجموعة بشرية تتحرك نحو محور واحد.

As the Group thinking has negative as well as positive aspects. The negative aspects areThe affected person loses the ability to think rightfully in the sea of the dominant thinking, thus lending his mind to others to think with Its other negative aspect is that it the movement it causes is a temporary one- if it was righteous-and then when the group state end, the movement also ends, which is what we notice during Hajj when the Hajji returns back losing most of what he has gained during that period.

للعقل الجمعي إيجابيات وسلبيات .. فمن سلبياته : أن المتأثر به يفقد القدرة على التفكير السوي ، في خضم التفكير الغالب .. فيعير عقله للغير ليفكر به.. ومن سلبياته : أنه مما يوجب الحركة المؤقتة – لو كانت صالحة – وحينئذ بانتهاء تلك الحالة الجماعية تنتهي الحركة ، وهو ما نلاحظه في موسم الحج ، فيرجع الحاج فاقدا معظم ما كسبه في تلك الفترة.

Another negative aspect is that it robs one of innovation and creativity, thus he will not attempt to discover what is new. With the lack of the creative movement in life, one will lose his movement towards perfection.

ومن سلبياته : أنه يسلب الإنسان القدرة على الابتكار والإبداع ، فلا يفكر خارج المألوف لاكتشاف ما هو الجديد .. ومع انعدام الحركة الإبداعية في الحياة ، يفقد الإنسان سيره التكاملي.

Of its negative aspects too is that it encourages observation and hypocrisy. Hence, the individual will be active inside the group only to return to laziness when he is alone. Tradition relates that: “ The hypocrite is negligent when he is alone and energetic when he is not

ومن سلبياته : انه يشجع على المراعاة والمراءاة .. فينشط الفرد داخل الجماعة ليرجع الى الخلوة بما فيها من تكاسل وتقاعس.. وقد ورد في الحديث : أن المرائي يكسل اذا كان وحده ، وينشط اذا كان الناس عنده .

Another negative aspect is that the individual’s state changes when the group state changes from righteous to corrupt. History is full of examples of the dominance of the group’s spirit over the individual when Satan overpowers its members. An example of which is the dissenting of the Kharijites in Imam ‘Alee’s time and of Moslim bin Aqeel’s companions in Imam Husayn’s time.

ومن سلبياته : أن الفرد ينقلب عما فيه ، اذا انقلبت الحركة الجماعية من الصلاح الىالفساد .. والتاريخ مليء بنماذج من غلبة الروح الجماعية على الفرد عندما يستولي على اصحابها الشيطان ، ومثاله الخوارج في زمان الامام علي (ع) ، وأصحاب مسلم بن عقيل في زمان الحسين (ع).

Of its negative aspects is that group perception may get mixed up with notions, and then it will perceive the disgraceful as graceful and vice versa, which is what we are noticing-as if it was the natural state-.in the west. This is the reason behind the edict to forbid immigrating to countries of infidelity after settling in Moslem countries, when conditions are favourable, because the individual gets detached from the culture to which he must belong.

ومن سلبياته : ان الادراك الجمعي قد تلتبس عنده المفاهيم ، واذا به يرى القبيح جميلا وبالعكس .. وهو ما نراه من تعارف المنكرات - وكأنها هي الحالة الطبيعية - في بلاد الغرب ، وهذا منشأ حكم الفقهاء بحرمة التغرب او التعرب بعد الهجرة ، عندما تكون الظروف ملائمة ، لانسلاخ الفرد عن هويته التي ينبغي أن ينبعث منها.

As for the positive aspects of group thinking, they are;The instigation of determination, which we notice during Hajj season, so that the hajji performs spiritual and physical movements, which he cannot perform outside the circle of the worshipping group during that season. The same applies to fasting, congregational prayers and jihad

واما إيجابيات العقل الجماعي فهو : تحفيز الهمم ، وقدح العزائم ، وهو ما نلاحظه في موسم الحج ، فيقوم العبد بحركات روحية وبدنية ، لا يمكنه القيام بها خارج إطار الجماعة المتعبدة في ذلك الموسم ، ويأتي الكلام نفسه في الصيام ، وصلاة الجماعة ، والجهاد.

Another positive aspect is the creation of an atmosphere of laudable and frantic competition, for the marchers towards a common goal usually experience this sacred state, on the condition envy and dispute is not involved.

ومن إيجابياته : إيجاد جو من السباق المحمود والمحموم ، لأن السائرين إلى هدف واحد ، تنتابهم عادة هذه الحالة المقدسة ، بشرط خلوها عن الحسد والتنازع .

Another positive aspect is the exposure to the comprehensive divine Mercy towards the group state, for if the results in logic follow the lowest of the introductions; the divine Compassion towards a group follows the highest between the individuals (in the rank of faith), so that by their regard, Allah will be gentle to all. Here is this text from the Tradition indicating this notion: “ The angels would pass by the circles of the reciting believers and then they would stand over their heads and cry for their crying and say “Amen” to their prayers. Then Allah would say: “ Bear witness that I have forgiven them and secured them from what they fear”. The angels would say: “ Our lord, among them is so-and-so and he did not remember You”, He would say: “ I have forgiven him for keeping their company, because the reciters’ companion does no suffer by keeping their company”.

ومن إيجابياته : التعرض لأجواء الرحمة الشاملة للهيئة الجماعية ، فإذا كانت النتائج في علم المنطق تابعة لأخس المقدمات ، فان الألطاف الإلهية بالنسبة للجمع ، تابعة لأرقى الافراد ، فباعتبارهم يلطف الحق بالجميع ، واليكم هذا النص الدال على هذا المعنى ( أن الملائكة يمرون على حلق الذكر ، فيقومون على رؤوسهم ، فيبكون لبكائهم ، ويؤمنون على دعائهم ، فيقول الله تعالى : اشهدوا اني قد غفرت لهم وآمنتهم مما يخافون ، فيقولون ربنا : إن فيهم فلانا ولم يذكرك ، فيقول : قد غفرت له بمجالسته لهم ، فإن الذاكرين ممن لا يشقى بهم جليسهم )

Lastly, let us apply what we said to the atmospheres of the worshipping seasons, whether in Ramadan or in the Hajj season or in both months of Safar and Muharram. The group atmosphere moves man towards a state of turning into and devotion to Allah, and the tendency to follow the example of his infallible friends (P.U.T). However, after finishing the season, a state of sorrow and grief befalls him for the loss of these blessed atmospheres. What then is the solution?

وأخيرا لنطبق ما قلناه على أجواء المواسم العبادية ، سواء في شهر رمضان أو في موسم الحج ، أوفي شهري محرم وصفر .. فإن الجو الجماعي يدفع العبد الى حالة من الإنابة والانقطاع إلى الله تعالى ، والميل إلى التأسي بأوليائه المعصومين (ع) ، ولكن بعد الفراغ من الموسم تنتابه حالة من الاكتئاب والحزن ، لفقدان تلك الاجواء المباركة ، فما هو الحل؟.

First: It is necessary to change the casual incentive into a state of self-conviction, so that the effects do not vanish by the vanishing of their influencing factors. It is assumed that the deep convictions do not change by the changing of the seasons, because the believer in the necessity of the serious marching towards Allah, through struggling and self-observation, does not await the Pilgrimage season or the month of Ramadan!

اولا : لا بد من تغيير الدوافع العرضية الى حالة من القناعة الذاتية ، لئلا تزول الآثار بزوال مؤثراتها .. فالمفروض ان القناعات الراسخة لا تتغير بتغير المواسم .. اذ المعتقد بلزوم السير الجاد الى الله تعالى ، وذلك بالمجاهدة والمراقبة ، لا ينتظرالحج ولا شهر رمضان !..

Secondly: Instigating the determination by way of dividing great goals into stages. Because he who aims at goals not easily achievable, will be afflicted with tepidity in the beginning of the way, unlike the one who puts for himself short interval stations, so that the joy of winning in a certain station will be an incentive for moving towards another stage.

ثانيا : إثارة الهمة عن طريق تجزيئ الأهداف الكبرى الى اهداف مرحلية .. فالذي يهدف غايات - لا تنال عادة - سرعان ما يبتلى بالفتور في أوائل الطريق ، بخلاف من يجعل لنفسه محطات قريبة المدى ، لتكون لذة الفوز في مرحلة ما ، دافعة للحركة إلى مرحلة أخرى.

Thirdly: keeping oneself from points of tepidity and the tendency to pursue the requirements of the instinct. That is why we notice that people who are busy pursuing great goals-even if mundane-like businessmen and researchers, do not pay attention to transient desires because of their involvement in what is more important. How then shall it be if that concern was the gaining of the most valuable treasure in this life, which is the divine Pleasure?

ثالثا : تجنيب النفس مواطن الفتور ، والميل الى التوغل في مقتضيات الغريزة ، ولهذا نلاحظ المشغولين بأهداف كبرى - ولو دنيوية - كرجال الأعمال والبحث العلمي ، لا يلتفتون إلى الشهوات العابرة ، شغلا بما هو أهم .. فكيف إذا كان ذلك الهم ، هو كسب أعلى كنز في الوجود ، وهو الرضوان الإلهي ؟..

It is necessary to make use of the conditional connection theory in instigating the internal incentives. Because the one who links his worshipping with a special place and in a special atmosphere, repeatedly experiencing the state of attention in that special spot, will involuntarily experience a similar state when he is in these atmospheres. That is why we were ordered to take for ourselves a prayer place in our residence, in addition to other things, which connect us with the upper world. No wonder in that knowing that Allah Has made worshipping Him sensually linked to earthly material symbols like the Kaaba or the Black Stone or Ibraham’s Station.

لا بد من الاستفادة من نظرية الاقتران الشرطي ، في إثارة الحوافز الداخلية .. فالذي يقرن عبادته بمكان خاص ، وفي أجواء خاصة ، وتتكرر منه حالات الإقبال في ذلك المكان الخاص ، سوف يعيش حالة مشابهة بشكل قهري عندما يعايش تلك الاجواء .. ومن هنا أمرنا باتخاذ المصلى في المنزل ، وغير ذلك من الأمور التي تربطنا بالعالم العلوي.. ولا عجب في ذلك بعد أن جعل الله تعالى عبادته مرتبطة حسّـا برموز أرضية ، متمثلة بالمادة مثل : الكعبة ، أو الحجر الأسود ، أو مقام إبراهيم..

The only guarantee to all what we mentioned above is the straightness in the way. The Massager of Allah had his hair turned grey quicker because of a verse, which is Allah’s saying: {So go thou straight as thou hast been commanded, and whoso repents with thee}. This element is the one most people lack, so that their motion turns into rest at the first hurdle in the way, and their hope turns into despair with the first indication of failure. That is why those who walk the way are many but those who arrive are scarce.

إن الضمان الوحيد لكل ما ذكرناه آنفا ، هي الاستقامة في الطريق .. فإن رسول الله (ص) عجل به الشيب ، لآية في سورة هود ، وهي قوله تعالى: { فاستقم كما امرت ومن تاب معك }.. وهذا العنصر هو الذي يفتقده الكثيرون ، فتتحول حركتهم إلى سكون لدى أول مانع من موانع الطريق ، ويتحول أملهم إلى يأس عند أول بادرة من بوادر الفشل .. ولذا كثر السائرون وعزّ الواصلون.

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج