English Articles from alseraj.net

Forty Precious Jewels [A Collection of 40 Hadiths About Al-Hasan And Al-Husayn (PBUT)]

اربعون جوهرة نادرة عن الحسنين (ع)

According to al-Bara’; I saw the prophet (PBUHH) with al-Hasan son of ‘Alee on his shoulder and saying, “ O. Allah, I love him, so love him”.References: Saheeh Moslem Ch.5 p.36/ Saheeh al-Bokhary, book of Fadha’il al-Sahaba Ch.2 p.1281/Jami’ al-Osool Ch.9 H.6552 p.27/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.176/Usd al-Ghaba Ch.2 p.12/Al-Sawa’iq al-Mohriqa, S.10 p.137/Matalib al-So’ul p.227/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2585 p.31/Is’af al-Raghibeen p.193.

عن البراء قال: رأيت النبي (ص) والحسن بن علي (ع) على عاتقه يقول: (اللهم إني أحبّه فأحبّه)صحيح مسلم ج5 ص36 ـ صحيح البخاري ج2 كتاب فضائل الصحابة ص1281 ـ جامع الأصول ج9 ح6552 ص27 ـ مجمع الزوائد ج9 ص176 ـ تاريخ ابن عساكر ج13 ص186 ـ ذخائر العقبى ص122 ـ أسد الغابة ج2 ص12 ـ الصواعق المحرقة الباب العاشر ص137 ـ مطالب السؤول ص227 ـ المعجم الكبير ج3 ح2582 ص31 ـ إسعاف الراغبين ص193..

Al-Naysaboorie quoted abu-Hazim and abu-Hurayra as saying: “ I saw the Messenger carrying al-Husayn son of ‘Alee and saying, “ O Allah, I love him, so love him”.References: Al-Hakim described this Hadith’s ascription as credible but both of them did not publicize it, Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.185. The same hadith was narrated mentioning al-Hasan instead; both are found, Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.195.

عن الحاكم النيسابوري بإسناده عن أبي حازم، عن أبي هريرة قال: رأيت رسول الله (ص) وهو حامل الحسين بن علي (ع) وهو يقول: (اللهم إني أحبّه فأحبّه) و قال الحاكم عن هذا الحديث: صحيح الإسناد ولم يخرجاه مستدرك الصحيحين ج3 ص185. ، وقد روي بإسناد في الحسن مثله وكلاهما محفوظان مستدرك الصحيحين ج3 ص195

Al-Hakim ascribed this Hadith to abu-Horayra: “ The Prophet came out to us with al-Hasan and al-Husayn on his shoulders, kissing them alternatively until he came to the point where we were standing; a man then said, “ O Messenger of God, do you love them? He replied, “ Yes, whosoever loves them has loved me and whosoever hates them has hated me”.References: Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.182/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.35, 205.

وفي رواية أخرى للحاكم بإسناده عن أبي هريرة قال:(خرج علينا رسول الله (ص) ومعه الحسن والحسين هذا على عاتقه، وهذا على عاتقه، وهو يلثم هذا مرة، وهذا مرة، حتى انتهى إلينا فقال له رجل:يا رسول الله إنك تحبهما؟! فقال: نعم من أحبهما فقد أحبني، ومن أبغضهما فقد أبغضني). مستدرك الصحيحين ج3 ص182 وقريب من لفظه في البداية والنهاية ج8 ص35 ص205.

ثم علّق الحاكم قائلاً: هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه مستدرك الصحيحين ج3 ص182 وقريب من لفظه في البداية والنهاية ج8 ص35 ص205.

According to Ibn-Abbas: “ When the verse, {I do not ask of you a wage for this, except love for the kinsfolk} was revealed, people said, “ O Messenger of God, who are those kinsfolk of yours whose love became an obligation upon us? He replied, “ ‘Alee, Fatima and their two sons”.References: Noor al-Absar p.123, 124/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2641 p.47/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.453, 454/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.13/Majma’ al-Zawa’id Ch.9, second Hadith p.25, 26/Al-Ithaf Bi-Hob al-Ashraf p.43/Al-Sawa’iq al-Mohriqa, S.10 p.170/Matalib al-So’ul p.52/Kifayat al-Talib S.11 p.91.

عن ابن عباس قال:لما نزلت (لا أسألكم عليه أجراً إلا المودة في القربى) المصدر السابق. قالوا: يا رسول الله ومن قرابتك هؤلاء الذين وجبت علينا مودتهم؟ قال: (علي وفاطمة وابناهما)نور الأبصار ص123 ـ 124 ـ المعجم الكبير ج3 ح2641 ص47 ـ ينابيع المودة ج2 ص453 ـ 454 ـ فرائد السمطين ج2 ص13 ـ مجمع الزوائد ج9 ـ إحياء الميت بفضائل أهل البيت(ع) الحديث الثاني ص25 ـ 26 ـ الاتحاف بحبّ الأشراف ص43 ـ الصواعق المحرقة الباب11 ص170ـ مطالب السؤول ص52 ـ كفاية الطالب الباب11 ص91.

According to abu-Bakra: “ I heard the Prophet (PBUHH) saying from the pulpit looking at the crowd at a time and at al-Hasan, who was beside him, at another, “ This son of mine is a master and perhaps through him Allah will set things right between two parties of Moslems”.References: Saheeh al-Bokhary, book of Fadha’il al-Sahaba Ch.2 H.3536 p.1280/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.251/Is’af al-Raghibeen Fi Seerat al-Mostafa p.191/Usd al-Ghaba Ch.2 p.12/Tathkirat al-Khawas p.177/ Al-Isaba Ch.1 p.330/Matalib al-So’ul Fi Manaqib Aal al-Rasool p.227/Al-Sawa’iq al-Mohriqa, S.10 p.137/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2590 p.33/Kanz al-Ommal Ch.31 H.570 p.157/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.17/ Tareekh Ibn ِAsakir Ch.13 p.271/Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.192/Jami’ al-Osool Ch.9 H.6562 p.33/Al-Ithaf Bi-Hob al-Ashraf p.34/Kifayat al-Talib S.97 p.340-353.Another narration by al-Tirmithy, the Prophet (PBUHH) said: “ Truly, by this son of mine, Allah will straighten out two great parties”.

عن أبي بكرة قال: سمعت النبي (ص) على المنبر والحسن (ع) إلى جنبه ينظر إلى الناس مرة وإليه مرة ويقول: (ابني هذا سيّد ولعلّ الله أن يصلح به بين فئتين من المسلمين) صحيح البخاري ج2 كتاب فضائل الصحابة ص1280 الحديث 3536 ـ سِيَر أعلام النبلاء ج3 ص251 إسعاف الراغبين في سيرة المصطفى ص191 ـ أسد الغابة ج2 ص12 ـ تذكرة الخواص ص177 ـ الإصابة ج1 ص330 ـ مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ص227 ـ الصواعق المحرقة الباب العاشر ص137 ـ المعجم الكبير ج3 ح2590 ص33 ـ كنز العمال ج13 ح570 ص100 ـ ذخائر العقبى ص125 ـ مجمع الزوائد ج9 ص175 ـ البداية والنهاية ج8 ص17 ـ تاريخ ابن عساكر ج13 ص271 ـ مستدرك الصحيحين ج3 ص192 ـ جامع الأصول ج9 ح6562 ص33 ـ الاتحاف بحبّ الأشراف ص34ـ كفاية الطالب الباب97 ص340- 353.
وفي رواية الترمذي قال رسول الله (ص): (إنّ ابني هذا سيّد يصلح الله على يديه فئتين عظيمتين). ثم علّق قائلاً: هذا حديث حسن صحيح مستدرك الصحيحين ج3 ص192ـ سنن الترمذي ج5 ص658ـ المعجم الكبير ج3 ح2597 ص35ـ ذخائر العقبى ص139.

According to Ya’la Ibn-Morra: “ We were in the company of the Messenger and where invited to a meal and there he was al-Husayn playing in the road, and then the Prophet (PBUHH) hurried ahead of us and stretched out his hands putting one under his chin and the other behind the back of his head, embraced and kissed him and said: “ Husayn is from me and I am from him; Allah loves whoso loves him; both al-Hasan and al-Husayn are of the Asbat (sing.sibt, a grandson).References: Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2586 p.32/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.207/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.181/Usd al-Ghaba Ch.2 p.19/ Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.29/Thakha’ir al-Oqba p.133/Sonan Ibn Majah Ch.1 p.51/Tareekh Ibn ِAsakir Ch.14 p.149-150/Kanz al-Ommal Ch.3 H.590 p.105/Matalib al-So’ul p.250/Kifayat al-Talib S.97 p.351.

عن يعلى بن مرة قال: كنا مع رسول الله (ص) فدعينا إلى طعام فإذا الحسين يلعب في الطريق فأسرع النبي (ص) أمام القوم، ثم بسط يديه فجعل إحدى يديه في ذقنه والأخرى بين رأسه وأذنيه، ثم اعتنقه، فقبله، ثم قال: (حسين مني وأنا منه أحب الله من أحبه، الحسن والحسين سبطان من الأسباط)المعجم الكبير ج3 ح2586 ص32 ـ البداية والنهاية ج8 ص207 ـ مجمع الزوائد ج9 ص181 ـ أسد الغابة ج2 ص19 ـ فرائد السمطين ج2 ص29 الباب 29 ـ ذخائر العقبى ص133 ـ وقريب من لفظه في سنن ابن ماجة ج1 ص51 ـ تاريخ ابن عساكر ج14 ص149 ـ ص150 ـ كنز العمال ج3 ح590 ص105ـ مطالب السؤول ص250 ـ كفاية الطالب الباب 97 ص351.

وعلّق الحاكم على هذا الحديث قائلاً أنه صحيح مستدرك الصحيحين ج3 ص195 ـ شرح مسند أحمد بن حنبل ج3 ح17491 ص416.ووافقه الذهبي في التلخيص وأخرجه الترمذي مختصراً وقال عنه: حديث حسن سنن الترمذي ج5 ص609.

According to Anas: “ No one looked more like the Prophet (PBUHH) than al-Hasan son of ‘Alee (PBUH).References: Saheeh al-Bokhary, book of Fadha’il al-Sahaba Ch.2 H.3542 p.1281/Usd al-Ghaba Ch.2 p.12/Matalib al-So’ul p.230.

عن أنس قال: لم يكن أحد أشبه بالنبي (ص) من الحسن بن علي (ع) صحيح البخاري ج2 كتاب فضائل الصحابة ص1281 الحديث 3542 ـ أسد الغابة ج2 ص12ـ مطالب السؤول ص230.

Ibn-Seereen quoted Anas as saying, “ Al-Hasan and al-Husayn resembled the Messenger of God more than anyone else”.Reference: Al-Isaba Fi Tamyeez al-Sahaba Ch.1 p.333.

ومن حديث ابن سيرين عن أنس قال: كان الحسن والحسين أشبههم برسول الله (ص)الإصابة في تمييز الصحابة ج1 ص333.

Abu al-Hasan ‘Alee al-Toyoory al-Halabie ascribed a Hadith to al-Harith who ascribed it to ‘Alee (PBUHH), “ More than anyone, al-Hasan resembled the Messenger of Allah in between the chin and the top; and more than anyone al-Husayn resembled the Messenger of Allah in between the chin and the toe”.Reference: Al-Husayn Ibn ‘Alee by Ibn al-Adeem p.32-33.

حدثنا أبو الحسن علي بن أحمد الطيوري الحلبي بسنده عن الحارث عن علي (ع) قال: (كان الحسن أشبه الناس برسول الله (ص) ما بين الذقن إلى الرأس وكان الحسين أشبه الناس برسول الله (ص) من الذقن إلى القدم وفيهما شبه رسول الله (ص) كتاب الحسين بن علي لابن العديم ص32 ـ 33.

Anas Ibn Malik quoted the Prophet as saying, “ We, the descendants of Abd al-Mottalib, are the masters of the inhabitants of Paradise; I, Hamza, ‘Alee, Ja’far, al-Hasan, al-Husayn and al-Mahdi”.References: Kanz al-Ommal Ch. 13 H.469 p.83/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.32/Manaqib al-Imam ‘Alee by Ibn al-Maghazily p.95/Al-Sawa’iq al-Mohriqa, end of S.11 p.160-187/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.451/Manaqib al-Imam ‘Alee in al-Riyadh al-Nadhira H.268 p.202.

عن أنس بن مالك قال:سمعت رسول الله (ص) يقول:(نحن ولد عبد المطلب سادة أهل الجنة، أنا وحمزة وعلي وجعفر والحسن والحسين والمهدي) كنز العمال ج13 ح469 ص83 ـ فرائد السمطين ج2 ص32 ـ مناقب الإمام علي لابن المغازلي ص95 ـ الصواعق المحرقة خاتمة الباب الحادي عشر ص160 ـ 187 ـ ينابيع المودة ج2 ص451 ـ مناقب الإمام علي من الرياض النضرة ح268 ص202.

Salman quoted the Messenger of God (PBUHH) as saying about al-Hasan and al-Husayn (PBUT), “ Whoso loves them, I love and whoso I love, Allah Loves, and whoso Allah loves will admit to the Gardens of Bliss; and whoso hates them, I hate, and whoso I hate, Allah hates and whoso Allah hates will admit to the chastisement of Gehenna and for him there is a mighty chastisement”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.14 p.156/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.2 H.2655 p.50/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.181/Mostadrak al-Saheehayn Ch.3/Ma’rifat al-Sahaba p.181/Kifayat al-Talib p.422-423.

عن سلمان قال: قال رسول الله (ص) للحسن والحسين (ع): (من أحبهما أحببته، ومن أحببته أحبه الله، ومن أحبه الله أدخله جنات النعيم، ومن أبغضهما أو بغى عليها أبغضته، ومن أبغضته أبغضه الله، ومن أبغضه الله أدخله عذاب جهنم وله عذاب مقيم)تاريخ ابن عساكر ج14 ص156 ـ المعجم الكبير ج3 ح2655 ص50 ـ مجمع الزوائد ج9 ص181 وقريب منه في مستدرك الصحيحين ج3 كتاب معرفة الصحابة ص181ـ كفاية الطالب ص422- 423.

According to abu-Ishac, ’Alee (PBUH) said the following and looked at al-Hasan or al-Husayn; “ This son of mine is a master as the Prophet (PBUHH) named him; and from his loin (descendants) a man will be born who has the same name as your Prophet and is similar to him in looks”.References: Noor al-Absar p.187 based on al-Yawaqeet Wa al-Jawahir. Al-Tabari.based a Hadith on Hothayfa Ibn al-Yaman who quoted the Prophet (PBUHH) as saying: “ If only one day remains of life in this world, Allah will prolong it so that He will send forth a man from among the offsprings of my sons; he has the same name as mine”. Salman said: “ Of which one of your sons, O Messenger of Allah?” He replied: “ Of this son of mine”, and he tapped al-Husayn (PBUH) with his hand. Thakha’ir al-Oqba p.136-137/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.326/Oqad al-Dorar Fi Akhbar al-Montathar p.24/Al-Bayan Fi Akhbar Sahib al-Zaman p.503.

عن أبي إسحاق قال: قال علي (ع) ونظر إلى ابنه الحسن أو الحسين (ع) فقال: (إن ابني هذا سيّد كما سمّاه النبي (ص) وسيخرج من صلبه رجل يسمى باسم نبيكم يشبهه في الخلق)نور الأبصار ص187 نقلاً عن اليواقيت والجواهر.

وفي رواية الطبري عن حذيفة بن اليمان أن النبي (ص) قال:(لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطوّل الله ذلك اليوم حتى يبعث رجلاً من ولدي اسمه كاسمي، فقال سلمان: من أيّ ولدك يا رسول الله؟ قال: من ولدي هذا وضرب بيده على الحسين (ع) ذخائر العقبى ص136 ـ 137 ـ فرائد السمطين ج2 ص326 ـ عقد الدرر في أخبار المنتظر ص24ـ البيان في أخبار صاحب الزمان ص503.

According to Hothayfa: “ We saw delight in the Prophet’s face one day, so we asked him about it, he said: “ How could I not delight when (archangel) Gabriel has already come to me and brought me news of Hasan and Husayn being masters of the youths of Paradise and of their father being better to them”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.2 p.209/Thakha’ir al-Oqba p.129. In another wording “ Their father is superior to them”, Silsilat al-Ahadeeth al-Saheeha Ch.2 p.444/Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.209/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.35/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.2 H.2617 p.39, Ch.19 H650 p.292/Kanz al-Ommal Ch. 13 H.554 p.97/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.99/Tareekh Baghdad Ch.1 p.150/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.183/Al-Jami’ al-Sagheer Ch.1 H.3837 p.441/Al-Sawa’iq al-Mohriqa p.191/Mizan al-‘Itidal Ch.4 p.149/Kifayat al-Talib S.97 p.341.

عن حذيفة قال: رأينا في وجه رسول الله ‚ السرور يوماً من الأيام فقلنا: يا رسول الله لقد رأينا في وجهك السرور قال: (وكيف لا أسر وقد أتاني جبريل (ع) فبشرني أن حسناً وحسيناً سيدا شباب أهل الجنة وأبوهما أفضل منهما)تاريخ ابن عساكر ج2ص209 ـ ذخائر العقبى ص129.

وفي لفظ آخر: (وأبوهما خير منهما)سلسة الأحاديث الصحيحة ج2ص444ـ تاريخ ابن عساكر ج13 ص209 ـ البداية والنهاية ج8 ص35 ـ المعجم الكبير ج3 ح2617 ص39 وج19 ح650 ص292 ـ كنز العمال ج13 ح554 ص97 ـ فرائد السمطين ج2 ص99 ـ تاريخ بغداد: ج1 ص150 ـ مجمع الزوائد ج9 ص183 ـ الجامع الصغير ج1 ح3837 ص441 ـ الصواعق المحرقة ص191 ـ ميزان الاعتدال ج4 ص149ـ كفاية الطالب الباب 97 ص341.

وعلّق الحاكم على هذا الحديث قائلاً: هذا حديث صحيح بهذه الزيادة ولم يخرجاهمستدرك الصحيحين ج3 ص182.

Zaid Ibn Arqam quoted the Prophet as saying about ‘Alee, Fatima, al-Hasan and al-Husayn: “ I am an enemy of their enemy and a friend of their friend”.References: This Hadith was narrated with similar wording in Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.83/Al-Husayn Ibn ‘Alee by Ibn al-Adeem p.35/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2619, 2620, 2621 p.40/Jami’ al-Osool Ch.9 H.6707 p.158/Sonan Ibn Majah Ch.1 p.52/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.36/Al-Sawa’iq al-Mohriqa S.11 p.144/Kanz al-Ommal Ch. 13 H.471 p.84/Manaqib al-Imam ‘Alee by al-Maghazily p.105/Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.218, Ch.14 p.157/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.169/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.258/Matalib al-So’ul p.52.

عن زيد بن أرقم قال: قال النبي (ص) لعلي وفاطمة والحسن والحسين: (أنا حرب لمن حاربهم وسلم لمن سالمهم)جاء في الحديث بألفاظ متقاربة تختلف بين لفظ الخطاب للحاضر أو الغائب في: فرائد السمطين: ج2 ص83 ـ كتاب الحسين بن علي لابن العديم ص35 ـ المعجم الكبير ج3 ح2619 ـ 2620 ـ 2621 ص40 جامع الأصول ج9 ح6707 ص158 ـ سنن ابن ماجة ج1 ص52 ـ وقريب من لفظه في البداية والنهاية ج8 ص36 ـ الصواعق المحرقة الباب الحادي عشر ص144 ـ كنز العمال ج13 ح471 ص84 ـ مناقب الإمام علي لابن المغازلي ص105 ـ تاريخ ابن عساكر ج13 ص218 ـ ج14 ص157 ـ مجمع الزوائد ج9 ص169 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص258ـ مطالب السؤول ص52.

Abdullah Ibn Omran quoted the Prophet as saying: “ Truly, al-Hasan and al-Husayn are my fragrant roses from this world”.References: Saheeh al-Bokhary, book of Fadha’il al-Sahaba H.3543 p.1282/Matalib al-So’ul p.250/Is’af al-Raghibeen p.125/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.281/Tareekh Ibn Asakir Ch.14 p.129, Ch.13 p.212/Usd al-Ghaba Ch.2 p.19/Al-Isaba Ch.1 p.332/Al-Husayn Ibn ‘Alee by Ibn al-Adeem p.63/Kanz al-Ommal Ch. 13 H.558 p.98/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2884 p.127/Kifayat al-Talib S.93 p.330/Al-Jawhara Fi Nasab ‘Alee Wa Aalyh p.40.

عن عبد الله بن عمران أن رسول الله (ص) قال: (إن الحسن والحسين ريحانتاي من الدنيا)صحيح البخاري ج2 كتاب الفضائل الصحابة ح3543 ص1282 ـ مطالب السؤول ص250 ـ إسعاف الراغبين ص125 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص281 ـ تاريخ ابن عساكر ج14 ص129 ـ ج13 ص212 ـ أسد الغابة ج2 ص19ـ الإصابة ج1 ص332 ـ كتاب الحسين بن علي لابن العديم ص36 ـ كنز العمال ج13 ح558 ص98 ـ المعجم الكبير ج3 ح2884 ص127ـ كفاية الطالب الباب 93 ص330 ـ الجوهرة في نسب عليٍّ وآله: ص40.

وقد صحح الألباني هذا الحديث سلسلة الأحاديث الصحيحة ج2 ح564 ص102. وأخرجه الترمذي قائلاً عنه:هذا حديث حسن صحيح سنن الترمذي ج5 ص657ـ كفاية الطالب الباب 93 ص330.

Aysha reported that the Prophet went out early in the morning one day putting on a painted garment made of black hair; then al-Hasan son of ‘Alee came and he let him in (under the garment) and then al-Husayn came and entered with him and then Fatima came and he let her enter and then ‘Alee came and he let him enter; then he said: “ People of the House, Allah only desires to put away from you abomination and to cleanse you”.References: Ma’rifat Ma Yajib Li Aal al-Bayt al-Nabawy p.39-40/Saheeh Moslem Kitab al-Fadha’il Ch.5 p.37/Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.202/Jami’ al-Osool Ch.9 H.6705 p.156/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.35/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.167/Usd al-Ghaba Ch.2 p.20/Noor al-Absar p.123.

عن عائشة قالت: خرج النبي (ص) غداة وعليه مِرْطٌ مُرَحَّل من شعر أسود فجاء الحسن بن علي فأدخله، ثم جاء الحسين فدخل معه، ثم جاءت فاطمة فأدخلها، ثم جاء علي فأدخله، ثم قال: (إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا)معرفة ما يجب لآل البيت النبوي ص39 ـ 40-صحيح مسلم كتاب الفضائل ج5 ص37 ـ تاريخ ابن عساكر ج13 ص202 ـ جامع الأصول ج9 ح6705 ص156 ـ البداية والنهاية ج8 ص35 ـ مجمع الزوائد ج9 ص167 ـ أسد الغابة ج2 ص20 ـ نور الأبصار ص123.

وفي لفظ آخر: (اللهم هؤلاء أهل بيتي كتاب الحسين بن علي لابن العديم ص38 ـ مجمع الزوائد ج9 ص167ـ الجوهرة في نسب عليٍّ وآله: ص65. فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا)تاريخ ابن عساكر ج13 ص203 ـ جامع الأصول ج9 ح6702 ص155 ـ فرائد السمطين ج2 ص15 ـ وقريب من لفظه في سير أعلام النبلاء ج3 ص254 ـ الصواعق المحرقة الباب الحادي عشر ص143ـ مطالب السؤول ص50 ـ كفاية الطالب الباب 100 ص372.

According to Jabir Ibn Abdullah, “ While the Prophet (PBUHH) was in Arafat one day he addressed ‘Alee who was facing him saying: “ Come near me O ‘Alee; I and you where created from the same tree; your body was made from my body; I and you where created from a tree the trunk of which is me, you are its branch and al-Hasan and al-Husayn are its twigs; whoso clings to any of its twigs, Allah will admit to Paradise”.References: Manaqib al-Imam ‘Alee in al-Riyadh al-Nadhira p. 122/Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.108/Fara’id al-Simtayn Ch.1 p.51/Kifayat al-Talib S.87 p.317, 425, 426.

عن جابر بن عبد الله قال: بينما رسول الله (ص) ذات يوم بعرفات وعلي تجاهه إذ قال له رسول الله (ص):(أدن مني يا علي خلقت أنا وأنت من شجرة، صنع جسمك من جسمي، خلقت أنا وأنت من شجرة: فأنا أصلها، وأنت فرعها، والحسن والحسين أغصانها،فمن تعلّق بغصن منها أدخله الله الجنة)مناقب الإمام علي لابن المغازلي ص122 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص108 ـ فرائد السمطين ج1 ص51 ـ كفاية الطالب الباب 87 ص317 - 425 - 426.

Mina’ Ibn Mina’, the friend of Abdulrahman Ibn Aawf said: “ Don’t you ask before Hadith is mixed with lies! The Prophet (PBUHH) said: “ I am a tree, Fatima is its trunk or branch, ‘Alee is its seed, al-Hasan and al-Husayn are its fruits and our shia (adherents) are its leaves; the tree is in Eden; the trunk, the branch, the seed, the leaves and the fruits are in The Garden.References: Al-Husayn Ibn ‘Alee by Ibn al-Adeem p.41/Tareekh Ibn Asakir p.168/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.30/Mizan al-‘Itidal Ch.1 p.505, Ch.4 p.237.

عن ميناء بن ميناء مولى عبد الرحمن بن عوف أنه قال: ألا تسألون قبل أن تشاب الأحاديث بالأباطيل، قال رسول الله (ص): أنا شجرة، وفاطمة أصلها أو فرعها، وعلي لقاحها، والحسن والحسين ثمرها، وشيعتنا ورقها، فالشجرة أصلها في عدن، والأصل والفرع واللقاح والورق والثمر في الجنةكتاب الحسين بن علي لابن العديم ص41 ـ تاريخ ابن عساكر ص168 ـ وقريب من لفظه في فرائد السمطين ج2 ص30 ـ ميزان الاعتدال ج1 ص505 ج4 ص237.

According to ‘Alee; “ The Messenger of Allah (PUHH) visited us and stayed the night over at our place; al-Hasan and al-Husayn where sleeping, then al-Hasan asked for a drink and the Messenger took up a waterskin of ours and started squeezing it into a cup and handed it to al-Hasan; then al-Husayn reached for it to drink; the Messenger prevented him and started with al-Hasan; Fatima (PBUH) then said: “ O Messenger of Allah, as if you love him more than the other!” He said: “ He asked to drink first”, and continued: “ You, these two, this sleeping man- ‘Alee- and I are in one and the same place on the Day of Resurrection”. References: Tareekh Ibn Asakir Ch.14 P.163/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.258/Al-Bidaya Wa al-Nihaya Ch.8 p.207/Kanz al-Ommal Ch. 13 H.479 p.85/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.170-179/Manaqib al-Imam ‘Alee in al-Riyadh al-Nadhira H.269 p. 202-203/Kifayat al-Talib S.8 p.81.

عن علي (ع) قال: زارنا رسول الله (ص) وبات عندنا والحسن والحسين (ع) نائمان فاستسقى الحسن فقام رسول الله (ص) إلى قربة لنا يعصرها في القدح ثم جاء يسقيه فناول الحسن، فتناول الحسين ليشرب فمنعه وبدأ بالحسن فقالت فاطمة (ع) يا رسول الله كأنه أحبهما إليك، قال: إنه استسقى أول مرة، ثم قال رسول الله (ص) إني وإياك وهذين وهذا الراقد ـ يعني علياً ـ يوم القيامة في مكان واحدتاريخ ابن عساكر ج14 ص163 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص258 ـ البداية والنهاية ج8 ص207 ـ كنز العمال ج13 ح479 ص85 ـ مجمع الزوائد ج9 ص179 ـ 170 ـ وقريب من لفظه في مناقب الإمام علي من الرياض النضرة ح269 ص202 ـ 203ـ كفاية الطالب الباب8 ص81.

According to ‘Alee (PBUH): “ The Prophet (PBUHH) took the hands of Hasan and Husayn and said: “ Whoso loves me, these two, their father and mother will have the same rank as mine on the Day of Judgment”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.196/Jami’ al-Osool Ch.9 H.6706 p.157/Tathkirat al-Khawas p.211/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.26/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.254/Sharh Mosnad Ahmed Ibn Hanbel Ch.1 H.576 p.413/Al-Sawa’iq al-Mohriqa S.10 p.153/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2622 p.40-41 H.2654 p.50/Is’af al-Raghibeen p.126

عن علي (ع) قال: إن النبي (ص) أخذ بيد حسن وحسين فقال: من أحبني وأحب هذين وأباهما وأمهما كان معي في درجتي يوم القيامة تاريخ ابن عساكر ج13 ص196 ـ جامع الأصول ج9 ح6706 ص157 ـ تذكرة الخواص ص211 فرائد السمطين ج2 ص26 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص254 ـ شرح مسند أحمد بن حنبل ج1 ح576 ص413 ـ الصواعق المحرقة الباب العاشر ص138 الباب الحادي عشر ص153 ـ المعجم الكبير ج3 ح2622 ص40 ـ 41 ح2654 ص50 ـ إسعاف الراغبين ص126.

‘Alee quoted the Prophet as saying: “ I, ‘Alee, Fatima, al-Hasan, al-Husayn and whoso loves us, eat and drink together until men are judged”. A man heard that and asked about it saying, “ How about the presentation before Allah and the reckoning?” I said: “ How was it then for the man in sura Ya Sin who was admitted to Paradise immediately?”References: Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.174/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2623 p.41/Kanz al-Ommal Ch.13 H.472 p.84.

عن علي (ع)، عن النبي (ص) قال: أنا وعلي وفاطمة وحسن وحسين مجتمعون ومن أحبنا يوم القيامة نأكل ونشرب حتى يفرّق بين العباد إسعاف الراغبين ص121 ـ122.فبلغ ذلك رجلاً من الناس، فسأل عنه فأخبرته، فقال: كيف بالعرض والحساب فقلت له: كيف كان لصاحب ياسين بذلك حين أدخل الجنة من ساعته مجمع الزوائد ج9 ص174 ـ المعجم الكبير ج3 ح2623 ص41 وفي كنز العمال مختصراً ج13 ح472 ص84.

The Prophet said to ‘Alee (PBUH): “ Truly, the first four people to enter Paradise are I, you, al-Hasan and al-Husayn; our descendants are behind our backs; our wives are behind our descendants and our adherents are on our right and left sides”.References: Noor al-Absar p.123/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2624/Kanz al-Ommal Ch. 3 H.512 p.90/Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.109/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.174/Al-Sawa’iq al-Mohriqa end of S.11 p.161/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.451/Is’af al-Raghibeen p.141-142/Manaqib al-Imam ‘Alee in al-Riyadh al-Nadhira H.270 p. 203/Kifayat al-Talib S.91 p.326

قال رسول الله (ص) لعلي (ع): إن أول أربعة يدخلون الجنة أنا وأنت والحسن والحسين، وذرارينا خلف ظهورنا، وأزواجنا خلف ذرارينا، وشيعتنا عن أيماننا وعن شمائلنا نور الأبصار ص123 ـ المعجم الكبير ج3 ح2624 ـ كنز العمال ج3 ح512 ص90 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص109 ـ مجمع الزوائد ج9 ص174 ـ الصواعق المحرقة خاتمة الباب الحادي عشر ص161 ـ ينابيع المودة ج2 ص451 ـ إسعاف الراغبين ص141 ـ 142 ـ وقريب من لفظه في مناقب الإمام علي من الرياض النضرة ح270 ص203ـ كفاية الطالب الباب 91 ص326.

According to Salman; “ We where sitting around the Prophet (PBUHH) early in the day when um-Ayman (a wife of the Prophet) came and said: “ O Messenger of Allah, al-Hasan and al-Husayn went missing”; the Messenger said: “ Get up and search for my two sons”. Each one followed a direction and I followed the Prophet (PUHH); he did not stop until he came upon a mountain foot and there was al-Hasan and al-Husayn clinging to each other and a serpent was standing on its tail with something like a flame coming out of its mouth. The Prophet hurried towards it and it entered into a hole, the Prophet then came up to them, separated them, wiped their faces clean and said: “ May my father and mother be your ransom, how precious you are to Allah!” He then carried one on each shoulder. Then I said: “ Yours is blessedness, how excellent a mount yours is! The Messenger said: “ And what an excellent riders they are! And their father is superior to them”. References: Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.104/Thakha’ir al-Oqba p.130

من سلمان قال: كنا حول النبي (ص) فجاءت أم أيمن فقالت: يا رسول الله لقد ضل الحسن والحسين، قال وذلك راد النهار يقول ارتفاع النهار، فقال رسول الله (ص): قوموا فاطلبوا ابني، قال: وأخذ كل رجل اتجاه وجهه وأخذت نحو النبي (ص) فلم يزل حتى أتى سفح جبل، وإذا الحسن والحسين (ع) ملتزق كل واحد منهما صاحبه، وإذا شجاع قائم على ذنبه يخرج من فيه شبه النار، فأسرع إليه رسول الله (ص) ثم انساب فدخل بعض الأجحرة، ثم أتاهما فأفرق بينهما ومسح وجههما وقال: بأبي وأمي أنتما ما أكرمكما على الله، ثم حمل أحدهما على عاتقه الأيمن، والآخر على عاتقه الأيسر، فقلت: طوباكما نعم المطية مطيتكما، فقال رسول الله (ص): ونعم الراكبان هما وأبوهما خير منهما مجمع الزوائد ج9 ص182 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص104 وقريب من لفظه في ذخائر العقبى ص130.

According to Anas Ibn Malik: “ The Messenger (PBUHH) was sleeping on his back in one of his houses when al-Hasan came up walking slowly until he sat on the Prophet’s chest and passed water. I then came up to pull him away when the Messenger woke up and said: “ Woe unto you O Anas, leave my son and the product of my heart alone. Whosoever harms him has harmed me and whosoever harms me has harmed Allah. Then, the Messenger (PBUHH) called for water and poured it onto the spot.References: Majma’ al-Zawa’id Ch.9/Kanz al-Ommal Ch.13 H.617 p.110/Al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2627 p.32-43/Thakha’ir al-Oqba p.132

عن أنس بن مالك قال: بينا رسول الله (ص) راقد في بعض بيوته على قفاه إذا جاء الحسن يدرج حتى قعد على صدر النبي (ص) ثم بال على صدره، فجئت أميطه عنه، فاستنبه رسول الله (ص)، فقال: ويحك يا أنس، دع ابني وثمرة فؤادي، فإن من آذى هذا فقد آذاني، ومن آذاني فقد آذى الله، ثم دعا رسول الله (ص) بماء فصبه على البول مجمع الزوائد ج9 ـ كنز العمال ج13 ح617 ص110 ـ المعجم الكبير ج3 ح2627 ص32 ـ 43 وقريب من لفظه في ذخائر العقبى ص132.

According to Salman: “ I dropped in on the Prophet (PBUHH) and there he was al-Husayn on his thigh and he was kissing him in his eyes and mouth and saying: “ You are a master, a son of a master, a brother of a master and a father of masters; you are an imam, a son of imam, a brother of an imam and a father of imams; you are a hujja (a complete authority), a son of a hujja, a brother of a hujja and a father of hujaj (pl. of hujja); of your offsprings the ninth is The Qa’im (standing) between them.References: Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy p.146/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.44.

عن سلمان قال: دخلت على النبي (ص) وإذا الحسين (ع) على فخذه وهو يقبل عينيه ويلثم فاه ويقول: إنك سيد ابن سيد أخو سيد أبو سادة، إنك إمام ابن إمام، أخو إمام أبو أئمة، إنك حجة ابن حجة، أخو حجة أبو حجج تسع من صلبك، تاسعهم قائمهم مقتل الحسين للخوارزمي ص146 ـ ينابيع المودة ج2 ص44.

According to ‘Akrima: “ After Fatima (PBUH) gave birth to al-Hasan (PBUH) she brought him to the Prophet and he gave him his name. Similarly, after she gave birth to al-Husayn, she brought him to the Prophet and said: “ This one is better than the other”; The Prophet then derived for him a name from his(al-Hasan’s) name; he said, “ This is Husayn”. References: Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.248/Al-Husayn Ibn ‘Alee by Ibn al-‘Adeem p.26/Tareekh Ibn Asakir Ch.14 p.119/Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.189.

عن عكرمة قال: لما ولدت فاطمة (ع) الحسن (ع) أتت به النبي (ص) فسماه حسناً، فلما ولدت حسيناً أتت به النبي (ص) فقالت: هذا أحسن من هذا، فشق له من اسمه وقال: هذا حسين سير أعلام النبلاء ج3 ص248 ـ كتاب الحسين بن علي لابن العديم ص26 ـ تاريخ ابن عساكر ج14 ص119 ـ وقريب من لفظه في مستدرك الصحيحين ج3 ص189.

Salman quoted the Prophet as saying: “ I named them-i.e. Al-Hasan and al-Husayn- after Aaron’s two sons, Shobbar and Shobayr”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.14 p.118/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.247/al-Mo’jam al-Kabeer Ch.3 H.2778 p.97/Kanz al-Ommal Ch.3 H.p.97/Al-Sawa’iq al-Mohriqa p.192.

عن سلمان، عن النبي (ص) أنه قال: سميتهما ـ يعني الحسن والحسين ـ بأسماء ابني هارون شبّراً وشبيرا)تاريخ ابن عساكر ج14 ص118 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص247 ـ المعجم الكبير ج3 ح2778 ص97 وقريب من لفظه في كنز العمال ج3 ح2778 ص97 ـ الصواعق المحرقة ص192.

Al-Kanji al-Shafi’y based a tradition on Abdullah son of al-Hasan son of al-Hasan son of ‘Alee son of abu-Talib, according to Rabi’a al-Sa’dee; When people’s opinion differed about the Preference, I saddled my camel, took my provision and journeyed until I entered Madina and came to see Hothayfa Ibn al-Yaman who said: “ Who is your people?”

I said; “ I am an Iraqi”.

He said: “ From where in Iraq?”

I said: “ I am a man from Kufa”.

He said: “ You are welcome, people of Kufa”.

I said: “ Our people’s opinion differed about the Preference. Therefore, I came to ask you about it”.

He said: “ To the expert you came, I won’t tell you except what my ears had heard, my heart had known and my eyes had seen. The Prophet came out to us-as if I am seeing him right now- carrying al-Husayn son of ‘Alee on his shoulder and putting his good hand on his (al-Husayn’s) foot and clinging it to his chest and said: “ Surely, I know what you will differ about after me. This is al-Husayn son of ‘Alee; he has the best grandfather and grandmother; his grandfather, the Messenger of Allah, is the master of all Prophets; his grandmother is Khadija daughter of Khowaylid, the first of all women to believe in Allah and His Messenger. This, al-Husayn son of ‘Alee has the best father in all people, the best mother in all people; his father is ‘Alee son of abu-Talib, the Messenger’s brother, vice and cousin, the first of all men to believe in Allah and His Messenger; his mother is Fatima daughter of Mohammed, the Mistress of all women. This, al-Husayn son of ‘Alee has the best (paternal) uncle and the best (paternal) aunt; his uncle is Ja’far son of abu-Talib who is adorned with two wings with which he flies to wherever he wants in Paradise, and his aunt is um-Hany daughter of abu-Talib.

This, al-Husayn son of ‘Alee has the best (maternal) uncle and the best (maternal) aunt; his uncle is al-Qasim son of Mohammed, the Messenger of Allah, and his aunt is Zaynab daughter of Mohammed”. He then put him on his shoulder, separated his arms then knelt and said: “ O people, this is al-Husayn son of ‘Alee; his grandfather and grandmother are in Paradise; his (paternal) uncle and aunt are in Paradise; his (maternal) uncle and aunt are in Paradise; he and his brother are in Paradise. Surely, no one of the prophet’s descendants was given what he was given except Joseph son of Jacob (PBUH).References: Kifayat al-Talib p.240/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.45/Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.228, 229 Ch.14 p.173/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.184

ومما رواه الكنجي الشافعي بإسناده عن عبد الله بن الحسن بن الحسن بن علي بن أبي طالب عن ربيعة السعدي قال: لما اختلف الناس في التفضيل رحّلت راحلتي وأخذت زادي وخرجت حتى دخلت المدينة، فدخلت على حذيفة بن اليمان فقال لي: ممن الرجل؟

قلت: من أهل العراق، فقال: من أي العراق؟

قلت: رجل من أهل الكوفة، قال: مرحباً بكم أهل الكوفة.

قال: قلت: اختلف الناس علينا في التفضيل فجئت لأسألك عن ذلك.

فقال: على الخبير سقطت، أما إني لا أحدثك إلا ما سمعته أذناي، ووعاه قلبي، وأبصرته عيناي، خرج علينا رسول الله (ص) كأني أنظر إليه كما أنظر إليك الساعة، حامل الحسين بن علي (ع) على عاتقه، كأني أنظر إلى كفه الطيبة واضعها على قدمه يلصقها إلى صدره فقال:

أيها الناس لأعرفن ما اختلفتم فيه من الخيار بعدي:

هذا الحسين بن علي خير الناس جداً وجدة، جده رسول الله (ص) سيد النبيين، وجدته خديجة بنت خويلد سابقة نساء العالمين إلى الإيمان بالله ورسوله.

هذا الحسين بن علي خير الناس أباً، وخير الناس أماً، أبوه علي بن أبي طالب أخو رسول الله ووزيره وابن عمه وسابق رجال العالمين إلى الإيمان بالله ورسوله، وأمه فاطمة بنت محمد سيدة نساء العالمين.

هذا الحسين بن علي خير الناس عماً وخير الناس عمة، عمه جعفر بن أبي طالب المزين بالجناحين يطير بهما في الجنة حيث يشاء، وعمته أم هاني بنت أبي طالب.

هذا الحسين بن علي خير الناس خالاً، وخير الناس خالة، خاله القاسم بن محمد رسول الله ‚ وخالته زينب بنت محمد.

ثم وضعه على عاتقه فدرج بين يديه وجثا ثم قال: أيها الناس هذا الحسين بن علي جده وجدته في الجنة، وأبوه وأمه في الجنة، وعمه وعمته في الجنة، وخاله وخالته في الجنة وهو وأخوه في الجنة، إنه لم يؤت أحد من ذرية النبيين ما أوتي الحسين ابن علي ما خلا يوسف بن يعقوب (ع)كفاية الطالب ص240 ـ مختصراً في ينابيع المودة ج2 ص45 ـ وقريب من لفظه في تاريخ ابن عساكر ج13 ص228 ـ 229 ـ ج14 ص173 ـ مجمع الزوائد ج9 ص184.

Al-Haythamy and al-Tabarany narrated a Hadith ascribed to Abdullah Ibn Abbas who said: “ I was at the Prophet’s place and al-Husayn (PHUH) was sitting on his right thigh and his son Ibrahim (PBUH) was sitting on his left thigh and he was kissing them alternatively when Gabriel descended and said: “ O Mohammed, Allah greets you and says: “ I am not letting you keep both of them, so sacrifice one of them for the other”. The Prophet looked at his son Ibrahim and cried and looked at al-Husayn and cried and said: “ If Ibrahim dies no one would grieve over him but me and al-Husayn’s mother is Fatima and his father is ‘Alee son of abu-Talib, my cousin and blood relative; and if he dies, my daughter, my cousin and I will grieve over him and I choose my grief over theirs; Ibrahim died three years later. When the Prophet used to say see al-Husayn coming thereafter he would kiss and embrace him and say: “ I sacrificed my son Ibrahim for him”. References; Majma’ al-Zawa’id Ch.9/ Thakha’ir al-Uqba p.127/Tareekh Baghdad Ch.2 p.201

أخرج الهيثمي في مجمعه والطبراني في معجمه بإسناد حسن عن ابن عباس أنه قال: كنت عند النبي (ص) وعلى فخذه الأيمن الحسين (ع) وعلى فخذه الأيسر ابنه إبراهيم (ع)، وهو يقبل هذا تارة وذاك تارة أخرى، إذ هبط جبرئيل (ع) فقال: يا محمد إن الله يقرأ عليك السلام وهو يقول: لست أجمعها لك، فافد أحدهما بصاحبه، فنظر النبي (ص) إلى ابنه إبراهيم فبكى، ونظر إلى الحسين وبكى، ثم قال: إن إبراهيم أنه إذا مات لم يحزن عليه غيري، وأمُّ الحسين فاطمة وأبوه علي بن أبي طالب ابن عمي ودمي، ومتى مات حزنت عليه ابنتي وحزن ابن عمي وحزنت أنا، وأنا أوثر حزني على حزنهما، فقبض إبراهيم بعد ثلاث، وكان النبي (ص) إذا رأى الحسين مقبلاً قبله وضمه إلى صدره وشف ثناياه وقال: فديته بابني إبراهيم مجمع الزوائد ج9 ـ ذخائر العقبى ص127ـ تاريخ بغداد ج2 ص201.

According to Ibn Abbas; “ Al-Hasan and al-Husayn wrestled with one another at the Messenger’s place and he started encouraging al-Hasan by saying; “ Come on, O Hasan! Well-done O Hasan”. Aysha. -Or Fatima (PBUH) in another wording- said then: “ Do you help the big over the little one?” He said: “ Gabriel is saying, well done O Husayn!”References:Tareekh ib Asakir Ch.13 p.223, Ch.14 p.165/Noor al-Absar p.139/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.42/Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.105/Thakha’r al-Uqba p.134/Usd al-Ghaba Ch.2 p.19/al-Isaba Ch.1 p.332/Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.3 p.284/al-Jawhara Fi Nasab ‘Alee Wa Aalyh p.22.

عن ابن عباس، قال: اتخذ الحسن والحسين ـ أي تصارعا ـ عند رسول الله (ص) فجعل يقول: هيّ يا حسن، خذ يا حسن، فقالت عائشة ـ وفي لفظه آخر فاطمة (ع) ـ: تعين الكبير على الصغير؟ فقال: إن جبريل يقول: خذ يا حسين تاريخ ابن عساكر ج13 ص223 ج14 ص165 ـ نور الأبصار ص139 وقريب من لفظه في ينابيع المودة ج2 ص42 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص105 ـ ذخائر العقبى ص134 ـ أسد الغابة ج2 ص19 ـ الإصابة ج1 ص332 ـ سير أعلام النبلاء ج3 ص284ـ الجوهرة في نسب عليٍّ وآله ص22.

Uqba Ibn Aamir quoted the Prophet (PBUHH) as saying: “ When the people of Paradise become settled in it, Paradise would say: “ O Lord, did you not promise me to grace me with two of your Pillars?” He would say, “ Did I not grace you with al-Hasan and al-Husayn?” Paradise would then swing with pride, as a bride would do”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.3 p.228/Majma’ al-Zawa’id Ch.9 p.184/Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1.H.597.p.84/ Kifayat al-Talib S.85 p.311

عن عقبة بن عامر، قال: قال رسول الله (ص): لما استقر أهل الجنة في الجنة قالت الجنة: يا رب أليس وعدتني أن تزينني بركنين من أركانك؟ قال: ألم أزينك بالحسن والحسين؟ قال:فماست الجنة ميساً كما تميس العروس تاريخ ابن عساكر ج3 ص228 ـ مجمع الزوائد ج9 ص184 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص103 ـ كنز العمال ج13 ح597 ص106ـ تاريخ بغداد ج2 ص235.

Amr Ibn Ziad al-Thobani quoted the Prophet (PBUHH) as saying: “Truly; Fatima, ‘Alee, al-Hasan and al-Husayn are in the Yard of Sanctity (Paradise), in a white dome the ceiling of which is God’s throne”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.13 p.229/Kanz al-Ommal Ch.13 H.474 p.84/Kifayat al-Talib Ch.85 p.311.

عن عمرو بن زياد الثوباني قال: قال رسول الله (ص): إن فاطمة وعلياً والحسن والحسين في حظيرة القدس في قبة بيضاء سقفها عرش الرحمن تاريخ ابن عساكر ج13 ص229 ـ كنز العمال ج13 ح474 ص84ـ وقريب من لفظه في كفاية الطالب الباب85 ص311.

Ibn Abbas quoted the Prophet (PBUHH) as saying: “ In the night I was ascended to heaven I saw the following written on The Garden’s gate, There is no God but Allah, Mohammed is the Messenger of Allah, ‘Alee is the Love of Allah, al-Hasan and al-Husayn are the Elite of Allah, Fatima is the Slavegirl of Allah, upon their hater is the Curse of Allah”.References: Tareekh Ibn Asakir Ch.14 p.170/Tareekh Baghdad Ch.1 p.274/maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.108/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.73/Kifayat al-Talib p.423.

عن ابن عباس قال: قال رسول الله (ص): ليلة عرج بي إلى السماء رأيت على باب الجنة مكتوباً: لا إله إلا الله، محمد رسول الله، علي حب الله، الحسن والحسين صفوة الله، فاطمة أمة الله، على باغضهم لعنة الله تاريخ ابن عساكر ج14 ص170 ـ تاريخ بغداد ج1 ص274 ـ مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص108 ـ فرائد السمطين ج2 ص73ـ كفاية الطالب ص423.

Abu-Salama quoted abu-Horayra as saying: “ Al-Aqra’ Ibn Habis dropped in on the Prophet (PBUHH) and saw him kissing either Hasan or Husayn; he said: “ Do you kiss him? I have ten children I never kissed anyone of them!” The Messenger replied: “ Truly, Allah does not have mercy upon someone who does not have mercy upon others”.References: Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1p.102/Thakha’ir al-Oqba p.126/Al-Jawhara Fi Nasab ‘Alee Wa Aalyh p.23.

عن أبي سلمة، عن أبي هريرة قال:دخل الأقرع بن حابس على النبي (ص) فرآه يقبل إما حسناً أو حسيناً، قال: تقبله ولي عشرة من الولد ما قبلت واحداً منهم فقال رسول الله (ص): أنه من لا يَرحم لا يُرحم مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص102 ـ ذخائر العقبى ص126ـ الجوهرة في نسب عليٍّ وآله ص23.

According to Ibn Abbas: “ The Prophet (PBUHH) used to fortify al-Hasan and al-Husayn (PBUT) by pronouncing this charm over them, I fortify you with Allah’s Perfect Words from every Satan and vermin and from every evil eye. He would then say: “ This is how Abraham used to fortify his sons Ishmael and Isaac”.References: Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.44/Thakha’r al-Uqba p.133, 134/Tathkiratol khawas p.177/Fara’id al-Simtayn Ch.2 p.112/Al-Iqd al-Fareed Ch.181/Noor al-Absar p.133.

عن ابن عباس قال: كان النبي (ص) يُعوّذ الحسن والحسين (ع) فيقول: أعيذكما بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامة، ثم يقول: هكذا كان يعوذ إبراهيم بنية إسماعيل وإسحاق ينابيع المودة ج2 ص44 ـ ذخائر العقبى ص133 ـ 134 ـ تذكرة الخواص ص177 ـ فرائد السمطين ج2 ص112 ـ العقد الفريد ج3 ص181 ـ نور الأبصار ص133.

ثم علق الحاكم على هذا الحديث قائلاً: هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه مستدرك الصحيحين ج3 ص183.

According to ‘Alee son of Husayn (the fourth imam): “ Al-Hasan son of ‘Alee preached to people when ‘Alee (PBUH) was murdered; he praised Allah and said: “ The man who has died today could have been not be surpassed by any of the ancients and no one of the later folk can catch up with him regarding deeds; the Messenger of Allah used to give him his banner and he would fight with (archangels) Gabriel to his right and Michael to his left and he would not come back until Allah has bestowed victory upon him. He has not left behind any gold or silver save Seven-hundred dirhems remaining from his allowance, with which he was planning to purchase a servant for his family. He continued: “ O people, he who has known me, so he did and he who hasn’t, let him know that I am al-Hasan son of ‘Alee, I am the Prophet’s son, I am the Vice’s son, I am the Harbinger’s (bringer of good tidings) son, I am the Warner’s son, I am the son of the Caller unto Allah by His leave, I am the son of the Light-giving Lamp, I am from the household whom Gabriel used to descend to and ascend from, I am from the household whom Allah Has put away from them abomination and cleansed them, I am from a household whom Allah made loving them a duty upon every Moslem, thus His saying to His Prophet (PBUHH): { Say: I do not ask of you a wage for this, except love for the kinsfolk; and whosoever gains a good deed, We shall give him increase of good in respect of it}; so the meaning of gaining of the good deed is loving us, the Prophet’s Household”. References: Mostadrak al-Saheehayn Ch.3 p.188, 189/Thakha’ir al-Uqbap.138/Maqatil al-Talibyeen p.33/al-Sawa’iq al-Mohriqa Ch.11 p.170

عن علي بن الحسين قال: خطب الحسن بن علي الناس حين قتل علي (ع)، فحمد الله وأثنى عليه ثم قال: لقد قبض في هذه الليلة رجل لا يسبقه الأولون بعمل ولا يدركه الآخرون، وقد كان رسول الله (ص) يعطيه رايته فيقاتل وجبريل عن يمينه وميكائيل عن يساره، فما يرجع حتى يفتح الله عليه، وما ترك على هذه الأرض صفراء ولا بيضاء ألا سبعمائة درهم فضلت من عطاياه أراد أن يبتاع بها خادماً لأهله ثم قال:

أيها الناس من عرفني فقد عرفني، ومن لم يعرفني فأنا الحسن بن علي، وأنا ابن النبي، وأنا ابن الوصي، وأنا ابن البشير، وأنا ابن النذير، وأنا ابن الداعي إلى الله بإذنه، وأنا ابن السراج المنير، وأنا من أهل البيت الذي كان جبريل ينزل إلينا ويصعد من عندنا، وأنا من أهل البيت الذي أذهب الله عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا، وأنا من أهل البيت الذي افترض الله مودتهم على كل مسلم فقال تبارك وتعالى لنبيه (ص): (قل لا أسألكم عليه أجراً إلا المودة في القربى ومن يقترف حسنة نزد له حسنا) فاقتراف الحسنة: مودتنا أهل البيت مستدرك الصحيحين ج3 ص188 ـ 189 ـ ذخائر العقبى ص138 ـ مقاتل الطالبيين ص33 ـ وباختصار في الصواعق المحرقة الباب الحادي عشر ص170.

According to Abdullah Ibn Abbas: “ the Prophet (PBUHH) was asked about the certain words that Adam received from his Lord for which He forgave him, The Prophet said: “ He asked Him, “ By the right Mohammed, ‘Alee, Fatima, al-Hasan and al-Husayn have, that you forgive me”.References: Manaqib al-Imam ‘Alee by al-Maghazily p.104, 105/Yanabi’ al-Mawadda Ch.2 p.248.

عن عبد الله بن العباس قال: سئل النبي (ص) عن الكلمات التي تلقى آدم من ربه فتاب عليه، قال: سأله: (بحق محمد وعلي وفاطمة والحسن والحسين إلا تبت علي) فتاب عليه مناقب الإمام علي لابن المغازلي ص104 ـ 105 ـ ينابيع المودة ج2 ص248.

Al-Tabaranie related a Hadith based on “Alee Ibn Abdulaziz who based it on abu-Na’im, Abdulsalam Ibn Harb and Yazeed Ibn abi-Ziad as follows: After leaving Aysha’s place the Prophet (PBUHH) passed by Fatima’s (PBUH) house and heard Husayn crying, so he said: “ Didn’t you know that his crying hurts me?”References: Siyar A’lam al-Nobala’ Ch.4 p.284/Al-Mojam al-Kabeer Ch.3 H.284 p.116/Noor al-Absar p.139/Kifayat al-Talib p.433

أخرج الطبراني حديثاً عن علي بن عبد العزيز قال: حدثنا أبو نعيم، حدثنا عبد السلام بن حرب، عن يزيد بن أبي زياد قال: خرج النبي (ص) من بيت عائشة فمر على بيت فاطمة (ع)، فسمع حسيناً يبكي فقال: ألم تعلمي أن بكاؤه يؤذيني سير أعلام النبلاء ج3 ص284 ـ المعجم الكبير ج3 ح2847 ص116 ـ نور الأبصار ص139ـ كفاية الطالب ص433.

Al-Khawarizmy related a Hadith by the Messenger (PBUHH) saying: “ I am the scale of knowledge, ‘Alee is its pans, al-Hasan and al-Husayn are its strings, Fatima is its hook and the imams of my community are its column; in it the works of those who love us and those who hate us are weighed”.Reference: Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.107

أخرج الخوارزمي حديثاً عن رسول الله (ص) قال: (أنا ميزان العلم، وعلي كفتاه، والحسن والحسين خيوطه، وفاطمة علاقته، والأئمة من أمتي عموده، يوزن فيه أعمال المحبين لنا والمبغضين لنا) مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص107.

‘Alee son of abu-Talib (PBUT) quoted the Prophet (PBUHH) as saying: “ I swear by the One in whose Hand my life is! A man’s soul does not leave his body until it eats from the fruits of Paradise or from the Tree of Zakkoum (a tree in Hell), he sees Death’s Angel, he sees me, ‘Alee, Fatima, al-Hasan and al-Husayn; if he used to love us, I will say O Death’s Angel, treat him gently because he used to love me and my household; and if he used to hate me and my household, I will say, O Death’s Angel, be severe towards him because he used to hate me and my household. Only a believer loves us and only a wretched hates us”. Reference: Maqtal al-Husayn by al-Khawarizmy Ch.1 p.109

عن علي بن أبي طالب (ع) قال: قال رسول الله (ص): والذي نفسي بيده لا تفارق روح جسد صاحبها حتى يأكل من ثمر الجنة أو من شجرة الزقوم، وحتى يرى ملك الموت، ويراني ويرى علياً، وفاطمة والحسن والحسين، فإن كان يحبنا، قلت: يا ملك الموت ارفق به فإنه كان يحبني وأهل بيتي، وإن كان يبغضني ويبغض أهل بيتي، قلت: يا ملك الموت شدد عليه فإنه كان يبغضني ويبغض أهل بيتي، لا يحبنا إلا مؤمن، ولا يبغضنا إلا منافق شقي مقتل الحسين للخوارزمي ج1 ص109.

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج