English Articles from alseraj.net

The Clarity of The Concepts and The Flawlessness of Their Practical Application

وضوح المفاهيم وسلامة التطبيق العملي

Having a clear idea of the concept is an essential prerequisite to its flawless application in practice. The one, who does not apply the sound Islamic concept to different aspects of daily life, will be afflicted with taking the wrong actions. This is why Islam strongly emphasises acquiring theoretical knowledge, which, if combined with determination, will guarantee success in life.

إن وضوح المفهوم ، خطوة أساسية لسلامة الحركة العملية .. فمن لا يستحضر المفهوم الاسلامي الصحيح حول مفردات الحياة المختلفة ، فإنه سيبتلى بالزلل في مقام العمل .. ومن هنا أكّد الاسلام كثيرا على المعرفة النظرية التي لو اقترنت بالارادة ، لتحقق النجاح في الحياة.

Among the wrong concepts is that man has absolute freedom in handling his wealth. The known juristic principle, ‘ people are given power over their wealth’ does not mean having absolute freedom as opposed to Allah’s will. Man is but a successor unto wealth. According to the verse, [And expend of that unto which He has made you successors], man will be held responsible by the one who appointed him as a successor unto that wealth in the same way an actual owner would hold a figurative owner responsible.

ان من المفاهيم الخاطئة : هو النظر الى المال وكأن للانسان حرية مطلق التصرف فيه ، فإن القاعدة الفقهية المعروفة (الناس مسلطون على اموالهم) لا تعني الحرية المطلقة في قبال امر الله ونهيه ، إذ العبد ليس الا خليفة على المال ، ومقتضى قوله تعالى : { وانفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه } أن العبد سوف يحاسب من طرف من استخلفه على ذلك المال ، محاسبة المالك الحقيقي للمالك المجازي.

The Koranic expression, ‘the squanderer being a brother of Satan’ is a frightful one because it implies the likeness of the sqanderer to Satan. This similarity necessitates having the same fate as Satan in the hereafter; and what a terrible fate it is?

ان التعبير بإخوة الشيطان للمبذر ، كما ورد في القرآن الكريم ، لهو تعبير مخيف ، إذ أنه يعكس تجانس المبذر مع الشيطان بمقتضى الاخوة .. وهذا التجانس يوجب اتحاد المصير مع الشيطان في الآخرة ، ويا له من مصير مرعب!..

It is really striking to see men refrain from investing a third of their wealth in the life to come. One of the manifestations of Allah’s blessings to His servants is that He allowed them to take along a third of their wealth-through the bequest- to the next world with just one strike of the pen, what is called ‘bequeathing a third’. We all know the Hadith, which says that man’s work is terminated by his demise except for an ongoing benefaction, knowledge that is beneficial or a righteous child who prays for him.

إن من الملفت حقا : أن يستنكف الانسان من استثمار ثلث امواله لما بعد الحياة الدنيا ، فإن من صور منن الله على عباده ، أن اذن لهم باصطحاب ثلث اموالهم – بالوصية - الى عالم البرزخ والقيامة ، وذلك بجرة قلم تسمى : ( الوصية بالثلث ) .. ومن المعلوم ان عمل ابن آدم منقطع بموته إلا : بصدقة جارية ، أو علم ينتفع به ، أو ولد صالح يدعو له.

It is noticeable that we tend to limit the concept of gaining religious information to jurisprudence as a science and theologians as a class; whereas we are all invited to acquire knowledge about all aspects of sharia, be it jurisprudence, the Tradition (Hadith), exegesis (tafseer) or the Prophet’s biography (seera), even in their simplest form. It is really regrettable to see people master the details of natural sciences while being ignorant of the minimum about sharia.

ان من الملاحظ ان مفهوم التفقه في الدين جعلناه وقفا على الفقه بمعناه الخاص من ناحية ، ووقفا على طبقة وهم (رجال الدين) .. والحال اننا جميعا مدعون الى معرفة جميع جوانب الشريعة سواء في الفقه او الحديث او التفسير او السيرة ، ولو في أدنى مستوياته .. ومن المؤسف حقا ان يعرف الانسان اسرار الطبيعة الدقيقة ،وهو لا يعلم ما اراد الله تعالى منه في أقل درجاته.

It is interesting to know that we are lack the knowledge of the meaning of most of the expressions we use in our prayers and while reciting the Koran and that we do not make an effort to look them up. As an example of that is the almost universal ignorance of the meaning of ‘Allahu as-Samad’ [V.102; 2], the meaning behind using the preposition ‘Li’ in ‘Sami’a Allahu Li Man Hamidah’ and the meaning of Allah’s and people’s prayers upon the Prophet and his Household; and the like of the words and expressions we use everyday.

إن من المثير للانتباه : هو اننا نردد في اليوم عبارات ثابتة في القرآن ، والصلاة من دون ان نعلم معناها ، ومن دون ان نكلف انفسنا البحث عن معانيها .. وكمثال على ذلك نكاد نجزم ان اغلب المسلمين لا يعلمون : - معنى {الله الصمد} ... ومعنى سمع الله لمن حمده ( فإن السمع يتعدى بنفسه من دون حرف اللام )... ومعنى صلوات الله على النبي وآله ... ومعنى صلوات البشر على النبي وآله... وغير ذلك من المفردات اليومية.

Among the wrong concepts that might cause some of us to be hesitant-as an application of the wrong concept in No.1- is the concept of ‘waiting for the absent imam’. Some people see waiting as a hearty state of longing for the imam, while it should be seen as a state of preparation of oneself to be as the awaited imam wants. Accordingly, the true expectant is the one who prepares to obey his leader’s commands anytime and anywhere particularly with the knowledge that Allah permission for him (PBUH) to appear will be fast and surprising; [that is surely no great matter for Allah].

ان من المفاهيم الخاطئة التي قد توجب التقاعس عند البعض - كتطبيق على ان المفهوم الخاطئ يوجب الخطأ في مرحلة العمل – هومفهوم (الانتظار) .. فالبعض يرى ان الانتظار حالة في القلب على مستوى إبداء الاشواق ، والحال ان الانتظار صفة من صفات الذات بما يستلزمه من الاعدادالذاتي لما يريده من ننتظره..وعليه ، فإن المنتظر الواقعي هو الذي يجعل نفسه في اقصى درجات الاستعداد ، لتلبية الاوامر الصادرة من قائده في أي وقت ومكان ، وخاصة اذا علمنا ان الله تعالى يصلح امره (ع) في ليلة .. فيأتي الفرج بغتة ، وما ذلك على الله تعالى بعزيز.

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج