English Articles from alseraj.net

Forms of Roughness in the Life of the Individual and Society

مظاهر الخشونه في الحياة الفردية والاجتماعية

The discussion of roughness and violence is indeed the discussion of the day. We cannot deny that there are many groups who suspiciously take up this path in the name of religion. This approach does nothing but increase people’s hatred towards religion. It indicates real intellectual poverty, because anyone who possesses logic and intellect has many other ways to get his ideas across. Those who take up violence do harm to the religion that the Prophet (s) described, an easy and flexible faith. We have no choice but to clarify the correct references in understanding religion, otherwise we run the risk of developing the same intellectual and practical distortions that happened to past nations

إن الحديث عن الخشونة والعنف ، لهو حديث الساعة .. ونحن لا ننكر ان هناك جماعات مشبوهة تمارس هذه الطريقة باسم الدين ، وهي لا تزيد الناس بذلك إلا نفورا منه .. وهو دليل على الخواء الفكري ، إذ أن صاحب المنطق والفكر ، له ما يغنيه عن استعمال العنف بأي شكل كان .. وقد أساء هؤلاء الى الدين الذي وصفه النبي (ص) بانه الشريعة السمحة السهلة .

The Prophet (s) established the most wonderful picture of gentleness, and he discouraged the use of violence in many situations. Consider the time that Bilal captured Sufya bint Hayy, one of the Jewish dignitaries, during the Battle of Khaibar. He took her past the place where the Jews were being killed so that she almost died of sadness. The Prophet (s) was moved by this even though it concerned an enemy. He said to Bilal, “Have you run out of mercy, O Bilal?!”

لقد ضرب النبي (ص) اروع صور الرفق ونفي العنف في مواقف كثيرة منها : انه عندما اخرج بلال صفية بنت حيي من اشراف اليهود في معركة خيبر ، ومر بها على قتلى اليهود ، حتى كادت تذهب روحها ، فقال له النبي (ص) متأثرا بهذا الموقف - وإن كان بالنسبة للعدو - قائلا : أنزعت منك الرحمة يا بلال ؟

The Prophet (s) confirmed the need for gentleness in our interactions, especially with weaker people like children for example. Once when he heard the sound of Hassan (a) crying when he was just a boy, he said to Fatima (a), “What’s wrong with Hassan? Surely I have told you before how much his crying hurts me!” Another time he heard someone say, “I don’t remember ever kissing one of my children.” The Prophet (s) replied angrily, “If God has removed mercy from your heart, then what can I do with you?”

كان النبي (ص) يؤكد على الرفق في التعامل خصوصا مع الضعاف من الخلق ومن ينبغي رحمتهم ، كالاطفال .. فها هو يسمع بكاء الحسن (ع) ، وهو صبي ، فيقول لفاطمة (ع) : ما للحسن ؟!.. ألم اقل لك ان بكاءه يؤذيني !.. ويسمع احدهم يقول : ما اعلم اني قبلت ولدا لي قط !.. فيقول النبي (ص) مغضبا : إن كان الله قد نزع الرحمة من قلبك ، فما اصنع بك ؟!..

Amongst the things that cause people to take up roughness in their interactions with others is family stress. The one who lives in an unstable marital situation will get worked up over the smallest situation. He will easily lose his temper and so increase his own complications. Every rational person has to establish his marital life on the basis of gentleness and mutual understanding in order to prevent the Devil from interfering. Every external stress has an inner effect, and even causes great frustration in gaining worldly benefits.

إن من اسباب انجرار الانسان الى الخشونة في التعامل مع الغير : هو التوتر العائلي .. فالذي يعيش حياة زوجية غير مستقرة ، يثار لادنى مثير ، فيخرج عن طوره ليزيد حياته المرتبكة تعقيدا وارتباكا .. ومن هنا وجب على كل عاقل ان يؤسس عشه الزوجي على اساس متين من الرفق والتفاهم ، لئلا ينفذ الشيطان من خلاله .. فإن كل توتر في الخارج له جذوره من الداخل ، وهو من موجبات الاحباط حتى في كسب المكاسب الدنيوية.

Another cause of roughness is looking down on others with scorn. We find this especially in the way people treat those weaker people who are under their control, forgetting their humanity and their dignity before God Almighty. This explains some of the hardships that arise, for example when women mistreat their helpless servants who have no one to help them but God.

إن من موجبات الخشونة في التعامل ايضا : هي النظرة الدونية واحتقار الغير ، وهو ما نجده في تعامل البعض مع من تحت ايديهم من المستضعفين من الخلق ، ناسين انسانيتهم ، وأن لهم كرامتهم عند الله تعالى .. ومن هنا نعزي بعض البلاءات وخصوصا في جانب النساء , الى استعمال الخشونة مع من تحت ايديهم من الخدم ، الذين لا ناصر لهم إلا الله تعالى ..

Other causes of this kind of behavior include illness and advancement in age. We can’t deny this, but at the same time we should not forget that human purity and essence should be manifested in these cases. One should not use these situations as an excuse to use these rough means in dealing with those around him, even if others give him that excuse.

إننا لا ننكر بأن المرض ، وتقدم السن : من موجبات ميل الانسان الى الحدة في التعامل ، ولكن لا ينبغي ان ننسى ان جوهر الانسان وصفاء باطنه ، يتجلى في مثل تلك الحالات ، فلا ينبغي ان يتخذ الانسان هذه الظروف ذريعة لعدم كبح جماح نفسه في استعمال الاساليب الخشنة في التعامل مع من حوله ، وإن اعطى الغير له عذرا ، مراعاة لحالته..

Other causes of rough behavior include environmental and hereditary factors. The one who grows up in a stressful family situation, with parents fighting and so forth, he falls back on his nature into roughness and violence without even being aware. This should cause him to double his efforts in monitoring himself. He has to prevent this kind of situation from developing, for it will bring him unwanted situations, and this has often been the cause of eternal regret.

إن من دواعي الخشونة في التعامل ايضا : الطبع الذي افرزته العوامل الوراثية ، والبيئية .. فالذي نشأ في عائلة متوترة ، وفي ظل خلاف الوالدين ، فإنه يميل بطبعه الى الحدة والخشونة متأثرا بدواع من اللاشعور.. وعليه ، فلا بد لهذا الصنف أن يضاعف مراقبته لطبعه ، لئلا ينساق من حيث لا يشعر الى هذا الجو الذي لا يحمد عقباه ، ولطالما اوجبت الندامة الابدية.

One of the worst results of behaving in this rough manner is that the individual loses control over his decision-making faculty. He becomes just like putty in the hands of the Devil – the Devil turns him any which way he wants. We can sense when this is the case. One time, the Prophet Noah (a) asked the Devil in which case he has the most control over the Children of Adam. The Devil replied, being well-experienced in that matter, “When they are angry!”

إن من الافات الكبرى للخشونة في التعامل : هو أن صاحبها يفقد السيطرة على مراكز القرار في فكره ، فيصبح العوبة بيد الشيطان ، يقلبه كالكرة كيفما شاء ، وهو ما نشاهده بالوجدان .. وقد سأل نبي الله نوح (ع) عن الحالة التي يكون فيها ابليس اقدر ما يكون على ابن آدم ، فكان جواب ابليس وهو الخبير بعمله : عند الغضب!.

The individual who gets stressed in dealing with other people won’t be able to develop a convincing argument before them even though he might be right. In that way he can lose out on his just goals in life. He loses the ability to affect the world he lives in, and he becomes powerless to defend against the corruption in his environment. Ali (a) commented beautifully on this condition when he said, “Intense anger changes one’s logic, disrupts the sources of proof, and breaks up the understanding.”

إن من السلبيات المهمة ايضا في هذا المجال : أن الانسان المتوتر في مواجهة الاخرين ، لا يمكنه ان يأتي بحجة مقنعة للطرف الاخر ، وإن كان الحق معه ، وفي ذلك تفويت لاهدافه المشروعة في الحياة .. ومن هنا يفقد تأثيره على الوسط الذي يعيش فيه ، فلا يقدر على دفع المنكر في بيئته.. وقد علق علي (ع) على هذه الحالة تعليقا جميلا عندما قال : شدة الغضب تغير المنطق ، وتقطع مادة الحجة ، وتفرق الفهم .

Many of those who aspire towards the elite levels of divine communion would like to see the sacred secrets of the heavens and the earth just as God Almighty showed them to His beloved Ibrahim (a). Yet this heavenly vision is something simple yet so difficult at the same time. The Prophet (s) unveiled the path to these secrets when he said, “If it weren’t for the devils circling around the hearts of the Children of Adam, they would be able to see the secrets of the heavens and the earth.” One of the unfortunate effects of these circling devils is that we lose our stability and balance when we lose our temper. This is what Amir al-Mu’mineen (a) warned us about at the hour of his death. Are we following this advice?

إن الكثيرين من الطموحين للوصول الى درجات القرب المتخصصة ، يودون الاطلاع على ملكوت السموات والارض - كما اراها الله عز وجل لخليله ابراهيم (ع) - وهو من قبيل السهل الممتـنع .. والطريق الى ذلك قد كشف عنه النبي (ص) إذ يتمثل بمراقبة واردات القلب ، حينما قال : لولا ان الشياطين يحومون على قلوب بني آدم ، لنظروا الى ملكوت السماوات والارض .. ولا شك ان من آثار هذا الجولان الخطير حول القلب : هو الخروج عن حالة الاتزان والاعتدال عند الغضب ، وهو ما حذرمنه امير المؤمنين (ع) في ساعة وفاته.. فهل نحن متعظون ؟..

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج