English Articles from alseraj.net

Mental and Emotional Distraction

مظاهر وعوامل التشتت الفكرى والقلبي

Many people suffer from mental distraction nowadays, the inability to focus on what requires our concentration. The individual finds that so many of his thoughts and concerns dominate him and occupy a large area of his mind by force.This is one of the forms of psychological suffering that obsessive people live with. Which one of us does not have his own thoughts and concerns that stick to him, whether they are remnants of the past or worries about the future?

إن مما يعاني منه قطاع كبير من مجتمعاتنا اليوم : هي حالة التشتت الفكري ، بمعنى عدم القدرة على التركيز فيما يجب ان يركز عليه الانسان.. فهو يجد مجموعة من الافكار والهواجس تسيطر عليه ، وتحتل مساحة اجبارية من فكره ، وهذه هي احدى صور التعذيب النفسي الذي يعيشه المبتلون بالوسواس القهري .. و من منا لا يخلو في حياته من بعض الافكار والهواجس التي لا تفارقه ، سواء من رواسب الماضي ، أو مخاوف المستقبل ؟..

Gaining control over the body is a simple matter of using the muscles to control it. But controlling the mind and the imagination is not as simple because thought comes from the inner world. If the individual does not find the means to control his inner world, his physical ability will not be sufficient to control the imagination that swings to and fro: it frightens us with imaginary enemies, tempts us with images of unattainable delight, or imprisons us in dusty memories. The individual needs to live in the present and plan for his future without being prisoner to a past that is gone forever.

إن السيطرة على البدن امر ميسور من خلال العضلات التي يتحكم فيها الانسان ، ولكن السيطرة على الفكر والخيال ليس بالميسور لكل أحد ، وذلك لان الفكر من عالم المعانى .. ومن المعلوم ان الانسان اذا لم يجد وسيلة للتحكم في عالم المعاني ، فإن قواه المادية لا تكفي لان تكون مؤثرة في ضبط الخيال الذي يسرح ويمرح في كيان الانسان : مخوفاً إياه باعداء موهومة ، ومزينا له بعض صور الهوى الذي قد لا يصل اليه ، وحابسا له في سجون ذكريات الماضي السحيق .. والحال ان الانسان عليه ان يعيش يومه ، ويخطط لمستقبله ، من دون ان يكون اسيرا للماضي الذي لا يمكن ارجاعه.

One form of emotional distraction is obsessive love, even when the person is not convinced of the value of this love. He acts obsessively towards various things or people even though he is not convinced of the value of this strong inclination! We can see this kind of person rejecting every custom and law,exposing himself to the anger of others, all for the sake of these exaggerated imaginary forms living in his mind. These forms, though they are imaginary, affect the behavior of the individual. This problem reaches its peak when it brings him to a miserable end as we can see with those obsessed with romantic love these days.

من آثار التشتت العاطفي : هو الحب القهري - رغم قناعة الشخص بعدم جدوى هذا الحب - فترى الانسان يميل بشكل قاهر ، الى بعض الامور أو الاشخاص ، رغم قناعته الداخلية والعقلية بان ذلك لا يستحق هذا الميل القلبي الجامح !.. فترى المتورط بهذه المشكلة يسير في حركة منافية حتى للعرف والقانون ، معرضا نفسه لسخط الاخرين ، كل ذلك من اجل الصور الوهمية المضخمة التي تعشش في خياله .. ومن المعلوم ان هذه الصور - رغم انها خيالية - إلا انها تؤثر في حركة الانسان في حياته ، وتصل المشكلة ذروتها عندما توجب له الختم بالشقاوة ، كما نلاحظه في اسرى العشق البشري في هذه الايام!.

One of the causes of mental distraction is sending and receiving too much verbal nonsense. It could be sloshing through things that have nothing to do with us, or it could be listening to things that don’t benefit the one who knows them or harm the one who doesn’t. This mass of widespread, cheap information that fills up the stores of human thought creates a mind-jam that distracts us from the vital matters we should be concentrating on. This is what we often see when the individual stands in prayer before his Lord, but he is preoccupied with what he was doing before the prayer. He is praying in a purely external way, but inwardly it is as if he is wandering about the markets or reviewing films of forbidden pictures while he is in the most sacred moment.

من اسباب التشتت الفكري : هو اكثار الفرد من الواردات والصادرات القولية ، بمعنى : الخوض فيما لا يعنيه ، والاستماع الى الامور التى لا ينفع من علمها ، ولا يضر من جهلها.. فإن هذا الكم المتناثر والرخيص من المعلومات التي ترد مخزون الفكر الانساني ، يوجب له حالة من الازدحام الفكري ، وبالتالي تفقده التركيز في الموضوعات الحياتية.. وهذا ما نلاحظه جليا ، عندما يقف الانسان للصلاة بين يدي ربه ، فيرى بأن ما كان مشتغلا به من الاباطيل قبل الصلاة تحتل فكره ، لتتحول عبادته الى صلاة بحسب الظاهر بين يدي الرب ، وتجول بحسب الباطن في الاسواق ، ليستعرض شريطا من الصور المحرمة ، وهو في أقدس الحالات !

There is an expression related by the Masumeen (a) that lays down the rule one has to follow whenever he wants to direct his attention towards anything. It is related that Imam Jawad (a) said, “Whoever pays attention to a speaker, he has worshipped him. If someone is speaking for God, then the listener has worshipped God. But if the speaker is speaking for the Devil, then the listener has worshipped the Devil.” Isn’t this expression sufficient to warn us when we want to open our minds and hearts to what others have to say in any of the media we have today?

إن هذا التعبير الوارد عن المعصومين (ع) لهي كلمة الفصل في اعطاء القانون الذي يسيرعليه الانسان فى حياته ، وذلك عندما يريد ان يتوجه بانتباهه الى أمر من الامور ، وهو ما روي عن الجواد (ع) : ( من أصغى إلى ناطق فقد عبده ، فإن كان الناطق عن الله فقد عبد الله ، وإن كان الناطق ينطق عن لسان إبليس فقد عبد إبليس) .. أولا يكفي هذا الحديث ليكون محذرا عندما نريد ان نفتح عقولنا وقلوبنا على كلام الغير ، في أي وسيلة من وسائل الاعلام الحديثة في هذه الايام ؟!..

Listening to frivolous music is one of the things that ruins the soul’s uprightness and seriousness throughout its life. The entertaining nature and provocative content of this music causes the individual to hope for what is imaginary and love what is transient, things which have no real existence except in one’s daydreams! How can the souls that are pleased with the devil’s trumpets be pleased with the signs of the Most Merciful God, the highest realities that can’t be touched except by the purified hearts?

إن الغناء من الامور التي تسلب الروح استقامتها ، وجديتها في الحياة .. فإن كيفياته الملهية ، ومضامينه المهيجة للمشاعر الشهوية والخيالية ، تجعل الانسان يعيش في دائرة من تمني الموهومات ، وعشق الفانيات ، التي لا وجود لها في كثير من الاحيان في الواقع ، سوى سراب احلام اليقظة !.. ومن الواضح ان النفوس التي تأنس بمزامير الشيطان ، كيف يمكنها ان تأنس بآيات الرحمن ، التي هي حقائق عالية ، لا تمسها الا القلوب المطهرة ؟!..

The Muslims lose their intellectual principles by blindly following the unbelievers in every tradition and custom. Every year they commemorate the birth of Christ (a) by doing all the things Christ kept far away from! At Christmastime the rates of misdeed and crime rise to levels we don’t see the rest of the year! Where are the blessings and joy in that?! If a Muslim truly wants to commemorate the birth of Christ then he should spread what the Holy Qur’an has to say about him (a), one of the greatest images of divine worship. Likewise he should mention the marvelous words of Christ given to us by the Masumeen (a).

إن من موجبات فقدان الاصالة الفكرية عند المسلمين : هى التبعية العمياء لكل مظاهر وتقاليد بلاد الكفر .. فهاهم قد اعتادوا في كل سنة على دعوى اقامة ذكرى ميلاد المسيح (ع) بما هو المسيح بريء منه !.. وذلك بالمبالغة في ارتكاب المنكرات والجرائم التي ترتفع نسبتها، بما لا مثيل له طوال العام! .. فأي مباركة وسعادة في ذلك ؟!.. ولو اراد المسلم ان يكون له دور في إحياء ذكر المسيح (ع) فعليه بالترويج لما رسمه القرآن الكريم له ، من أعلى صور العبودية لرب العالمين ، ولما ذكر من غرر كلماته الواردة على لسان المعصومين (ع).

We can direct our thought by unifying our concerns, and centering our heart on the issues we were created for. It is well known that our thoughts follow whatever rises in our hearts, whether love or anger, and that the intellect is constantly occupied with whatever the heart loves. In light of that, we can appreciate what Imam Ali (a) said when he described the Believer: “He rids himself of every concern but one concern which he devotes himself to, so he departs the state of blindness and leaves the company of the people of desire. He becomes a key to the doors of guidance and a lock on the doors of misguidance. He sees his road and he travels his path. He recognizes his guiding light and cuts through his hardships. He takes hold of the firmest of handholds, and the surest of ropes, and his certainty is like the light of the Sun.” Have we ever thought about that sole concern?

إن من موجبات اجتماع الفكر وتركيزه هو : توحيد الهموم في الحياة ، وجعل محور القلب هو الاهتمام بالقضايا التي خلقنا لاجلها .. ومن المعلوم ان الفكرة تابعة لما يتردد في جوانب القلب من الحب والبغض ، فالذهن يشتغل دائما بما يحبه القلب ، ومن هنا نعلم عظمة هذا التعبير الوارد عن علي (ع) في وصف المؤمن : ( وتخلى من الهموم إلاهما واحدا انفرد به ، فخرج من صفة العمى ومشاركة أهل الهوى ، وصار من مفاتيح أبواب الهدى ، ومغاليق أبواب الردى ، قد أبصر طريقه ، وسلك سبيله ، وعرف مناره ، وقطع غماره ، واستمسك من العرى بأوثقها ، ومن الحبال بأمتنها ، فهو من اليقين على مثل ضوء الشمس) ، فهل فكرنا يوما ما في سر ذلك الهم الاوحد ؟..

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج