English Articles from alseraj.net

What Are The Basis of The Answerable Prayer?

ما هي قواعد الدعاء المستجاب ؟

The reality of the prayer is that it is making a connection with the maker of the major decisions in the throne. That is, as Allah carries out his creation in the way He likes; so too is His foreordaining of things-weather abolishing or confirming them-is linked to the wish of the servant himself in regards to changing his fate!It is known that blocked ways are such in regards to us, the incapable mortals, not in regards to whom who has in His hand the Tablet in which matters are blotted out or confirmed.

إن حقيقة الدعاء هو: الارتباط بمصدر آخذ القرارات الكبرى في العرش ، بمعنى أن الله تعالى ، كما أنه يجري مشيئته في خلقه بما يشاء وكيفما يشاء ، فكذلك يجعل مقاديره للأمور - نقضا ، وإبراما - مرتبطة بطلب العبد نفسه في تغيير مقدراته المصيرية في الحياة !.. فهو الذي لا يعجزه شيء في الارض ولا في السماء ، ومن المعلوم أن الطرق المسدودة ، انما هي كذلك بالنسبة لنا نحن العاجزين ، لا بالنسبة الى من بيده لوح المحو والاثبات.

Every phenomenon in this existence has its rule. People control a big part of these rules, by Allah’s will. Prayer (invocation of God) is one of these phenomena, which has its rules, causes and hindrances. Knowledge of that helps the servant get a speedy answering. The religious writings have mentioned many of these. The following are samples:

ان لكل ظاهرة في هذا الوجود، قواعد يتحكم العباد في قسم كبير منها بإذن الله تعالى .. والدعاء ظاهرة من هذه الظواهر ، فلها قواعدها وموجباتها وموانعها .. والإلمام بذلك مما يعين العبد على الاستجابة السريعة ، وقد تطرقت النصوص الشرعية الى كثير منها ، نذكر منها هذه العينات:

First: Being certain of Allah’s generosity and having a good opinion of Him is a reason for answering. When praying, we are commanded to believe that our need is just behind a door. Let’s imagine how certain he would be who knows that what he is asking is at the door and that all he needs to get is a small key which opens the big gates!

اولا: ان اليقين بكرم الله تعالى وحسن الظن به ، من دواعي الاجابة ، فقد أمرنا حين الدعاء ان نظن ان حاجتنا بالباب .. فلنتصور مدى يقين من يرى ان حاجته بالباب ، ولا يفصله عنها الا المفتاح الصغير الذي يفتح به الابواب الكبيرة !.

Second: praying pushes the waves of calamity back before they cover man. It is clear that the prayer made during ease -to ward off the foreordained calamity- is more likely to be answered than the one made after the establishment of the hardship. The first indicates reliance on the Lord to bring about welfare,while the second is a natural reaction, even of someone whose relationship with the Lord is not good, to any hardship.

ثانيا: ان امواج البلاء تدفع بالدعاء قبل أن تغمر العبد ، فمن الواضح ان اثر الدعاء في الرخاء لدفع البلاء المقدر، ادعى للاستجابة بعد التورط في الشدائد .. اذ الاول يكشف عن حالة الاعتماد على الرب في جلب العافية .. والا فإن كل متورط يبالغ في الدعاء ، ولو كان بعيدا عن ربه !.

Third: Praying is undoubtedly a requirement for the answering. However, Allah delays answering the disobedient servant’s prayer because of his vices. It is said that Allah has remains of subsistence, which He gives to whosoever He wishes.But man commits vices because of which he is exempted from that subsistence, as said by the Prophet (PBUH). Whose fault it is in this case?

ثالثا: لا شك ان الدعاء من مقتضيات الاجابة ، الا ان العبد العاصي ، يؤخر اجابة الله تعالى له ، بارتكابه الذنب من حيث لا يريد .. ولله تعالى كما ورد فضول من الرزق ، يكتبها الله تعالى لمن يشاء ، الا ان العبد يذنب – كما ورد عن النبي (ص) - فيحرم بذنبه الرزق ، فمن المقصر في هذه الحالة ؟!..

Fourth: How nice it is when man prays to Allah privately, seeking intimacy, without having a certain need. The Koran describes Abraham as ‘compassionate, clement’. Imam al-Baqir interpreted ‘compassionate’ as the one who abases himself before Allah when he prays and when he is alone in a desolate land.

رابعا : كمن من الجميل ان يدعو الانسان ربه في ساعة خلوه ، وفي مكان خلوه انسا بمولاه ، من دون حاجة تدعوه الى ذلك .. فقد كان ابراهيم (ع) اوّاها حليما ، وقد ورد في تفسير الاواه عن الباقر (ع) : انه المتضرع الى الله تعالى في صلاته ، واذا خلا في قفرة من الارض وفي الخلوات ..

Fifth: Man must not restrict his prayer to major demands, because Allah commanded Moses (PBUH) to ask for whatever he needed even if it was his sheep’s fodder or his dough’s salt. Clearly, this is a way of encouraging frequent connection with Allah and referring to Him in every detail so that man does not think of himself as being able to do without his Lord in any stage of his life, which is the first step to transgression.

خامسا: لا ينبغي ان يحصر الانسان طلبه من الله تعالى بالحوائج الكبيرة ، فإن الله تعالى امر نبيه موسى (ع) ان يسأله كل ما يحتاج اليه ، حتى علف شاته وملح عجينه .. ومن الواضح ان هذا تعويد على كثرة الارتباط بالله تعالى ، والرجوع اليه في كل صغيرة وكبيرة ، لئلا يرى العبد نفسه مستغنيا عن ربه في مرحلة من مراحلة حياته ، وهذه إولى خطوات الطغيان!.

Sixth: It is necessary that man be in an appropriate shape for praying like; wearing a perfume, facing Kibla (direction of Mecca), performing an ablution, donating beforehand, devotion, crying or pretending to cry, frequently saying the prayer until it is answered, giving priority to fellow Moslems and generalizing the prayer. Why not pray to Allah in the plural rather than the singular form; for all it takes is changing the pronoun!

سادسا: ان من اللازم ان يكون العبد في هيئة مناسبة للدعاء من : التطيب ، واستقبال القبلة ، والتطهر ، ودفع الصدقة ، والاقبال بالقلب ، والبكاء أو التباكي ، وتكرار الدعاء الى حصول الاجابة ، وتقديم الاخوان ، والتعميم في الدعاء .. فما المانع ان يدعو العبد ربه بصيغة الجمع ، بدلا من صيغة المفرد ، وهو لا يكلفه الا تغيير الضمير في عالم اللغة؟!..

Seventh: The expression, ‘Allah is embarrassed’ is seldom mentioned in The Tradition except when it comes to the answering of prayers! Contemplate on this Hadith so that you become more certain of Allah’s kindness and generosity. Imam al-Baqir (PBUH) said: “ No man stretches out his hands to Allah (asking Him) but it makes Allah embarrassed to return it empty, until He fills it with what He wills of His bounty and mercy. So, when anyone of you prays, he should not put down his hands until he wipes his head and face with them.

سابعا : ان الروايات الشريفة قلما عبرت عن الله تعالى بانه يستحي من شيء ، ولكن عندما يصل الامر الى اجابة الدعاء ذكرت مثل هذا التعبير!.. فتأمل في هذا الحديث لتزداد يقينا على يقين ، بلطف المولى وكرمه .. فقد ورد عن الباقر (ع) : ما بسط عبد يده الى الله عز وجل ، الا استحى الله ان يردها صفرا ، حتى يجعل فيها من فضله ورحمته ما يشاء ، فإذا دعا احدكم فلا يرد يده حتى يمسح بها على رأسه ووجهه.

Eighth: some Hadiths cite a strange explanation for the delaying of the answering. Do you believe that Allah delays answering the prayer of the righteous servant just because He likes to hear his vice? If anything, this shows how deep is Allah’s love to His praying servants while He is not in need of them. It was reported that Allah delays the answering in longing to the righteous servant’s prayer saying:“ It is a voice I like to hear”, and He hastens answering the hypocrite’s prayer saying: “ It is a voice I hate to hear”. Could this love be compared to any other kind of love?

ثامنا : ان هنالك تفسير غريب في بعض النصوص لتأخير الاجابة ، وهو ان دل على شيء فإنما يدل على عمق محبة الله تعالى لعباده الداعين ، وهو الغني عنهم.. فهل تصدق ان الله تعالى يؤخر الاجابة - رغم صلاح الامر - لانه يحب ان يسمع صوتك ؟!.. فقد ورد ان الله تعالى ليؤخر الاجابة ، شوقا الى دعائه ويقول : صوتا احب ان اسمعه ، ويعجل اجابة الدعاء للمنافق ويقول : صوتا اكره سماعه.. فهل بعد ذلك حنان فوق ذلك؟!..

Ninth: It is really a loss for a man to be unoccupied and healthy and not bother to mention his Lord. How many hours do we waste waiting for something, driving a vehicle or tossing and turning in bed! Are we not included in the Prophet’s saying:“ The laziest of men is the one who is healthy and unoccupied and does not mention Allah with a lip or a tongue”!

تاسعا : كم من الخسارة حقا ان يكون الانسان فارغا معافى ، ولا يكلف نفسه ذكر مولاه ، وهو الذي سيذكره في ملأ خير من ملأه!.. وكم هي الساعات الضائعة في حياتنا انتظارا لامر ، او سياقة لدابة ، أو تقلبا على فراش !.. اولا يشملنا قوله (ص): اكسل الناس : عبد صحيح فارغ ، لا يذكر الله بشفة ولا لسان.

It is emphasized in The Tradition that we do not make our gatherings, on which we spend a lot of money and time in some cases, a cause for evil consequences on Doomsday. The Prophet said: “ No people gather in a gathering and not mention Allah or pray for their Prophet (PBUH), but their meeting brings them evil consequences”. Isn’t this sorrow enough as a chastisement on Doomsday?

عاشرا : ورد التأكيد على ألا نجعل مجالسنا - والتي تكلفنا في بعض الحالات الكثير من المال وساعات العمر الغالية – من مصاديق الوبال يوم القيامة ، فقد ورد عن النبي (ص) : (ما من قوم اجتمعوا في مجلس ، فلم يذكروا الله عزوجل ، ولم يصلوا على نبيهم صلوات الله عليه وآله ، إلا كان ذلك المجلس حسرة ووبالا عليهم).. أولا تكفي مثل هذه الحسرات عذابا يوم القيامة ؟!.

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج