English Articles from alseraj.net

Have We Prepared Ourselves For Ramadan?

هل اعددنا العدة لشهر رمضان ؟

The best account of the greatness of this noble month is what Imam ‘Ali (a.s) narrated on the authority of the Prophet (s.a.w) when he spoke to a group of Moslems one day starting his speech by citing ‘the coming’ -or advent- of Ramadan to those who fast it. Obviously, the coming (advent) stems from the longing of the comer to those who welcome it. It is as if Ramadan longs to those who fast it bringing along with it precious prizes like forgiveness which coincides with its onset. So, blessed is the one who acquires Allah’s acceptance at the end of the fast!

ان من افضل ما يروي لنا عظمة هذا الشهر الكريم : هو ما رواه على (ع) عن النبي (ص) اذ خطب المسلمين ذات يوم ، فابتداها (ص) بذكر اقبال الشهر على الصائمين ، ومن المعلوم ان الاقبال متفرع على اشتياق المقبل لمن اقبل عليه ، فكان الشهر المبارك هو الذى يشتاق الى صائميه !.. فيقبل عليهم بالجوائز الكريمة ، ومنها : المغفرة فى اوله .. فطوبى لمن ضمن الرضوان فى آخره !.


2 The month of Ramadan is linked to Allah, The Great, and “Ramadan is Allah’s month”. This necessarily means that what this month has to offer is also great. The breaths, which are normally worthless, are regarded during this month as tasbeeh (Glorifying Allah), the Prophet says! Sleeping, which is identical to dying, is regarded as worshipping. The foul smelling of food remnants in the mouth is regarded as more pleasant than the smell of musk! All that is from the blessings of the divine hospitality in this month. So, blessed is the one who exposes himself to it provided of course he meats the necessary criteria.

ان الانتساب الى العظيم بالذات ، يوجب العظمة بالعرض .. فهذه الانفاس التى لا قيمة لها فى باقى الايام ، تتحول الى تسبيح ( وانفاسكم فيه تسبيح )! .. والنوم الذى اخو الموت ، يتحول الى الى عبادة ( ونومكم فيه عبادة )!.. وخلوف فم الصائم ذو الرائحة الكريهة ، يتحول الى ما هو اطيب من المسك! .. كل ذلك من بركات الضيافة الالهية فى هذا الشهر،فطوبى لمن تعرض لها بشرطها وشروطها !.

The Prophet (s.a.w) calls on us to ask Allah to grant us the Success to “Fast this month and recite the Koran”. This implies that acceptable fast (with Allah) and the effective recitation is not achieved but by the guidance and blessing of Allah. For how many a fasting person gets nothing form his fasting but thirst, and how many a meditating person gets nothing from their meditating but the hardship! The Prophet then mentions a frightening outcome; “ For surely the wretched is the one who is forbidden Allah’s forgiveness in this great month. So, would we be among the wretched in this year?

ان النبي (ص) يدعونا لان نسال الله تعالى التوفيق لـ : ( صيام هذا الشهر، وتلاوة كتابه ).. وهذا يشعرمعنى دقيقا ، وهو ان الصيام المقبول ، والقراءة المؤثرة ، لا يتم الا بتسديد ومباركة من المولى الكريم .. اذ كم من صائم ليس من صيامه الا الظمأ ، وكم من قائم ليس له من قيامه الا العناء!! .. ثم يذكر المصطفى (ص) امرا مخيفا حيث يقول : ( فان الشقى من حرم غفران الله فى هذا الشهر العظيم )..اوهل يمكن ان نكون من الاشقياء فى هذه السنة ؟!.

Fasting has a clear symbolism in it. The Prophet encourages us to shift from the outward (physical) to the inward (spiritual) one. As apart of that is reminding us of the concepts linked to fasting. One of which is the hunger and thirst of the Resurrection Day. This in turn encourages the fasting person to prepare for these hardships to persistently doing what should ease up the reckoning on that day!

ان للصوم لغة الرمزية الواضحة ، فالنبى (ص) يريد منا ان ننتقل من ظاهر الصوم الى باطنه.. ومنه تذكر المعانى التى ترتبط بالصيام ، ومنها : اهوال القيامة من جوعها وعطشها .. وهذا بدوره يدعو الصائم الى ان يعد العدة ليتجنب مثل تلك الاهوال ، وذلك يالعمل الدائبلما يخفف عنه الحساب فى ذلك اليوم العصيب!.

The Prophet reminds us, especially in Ramadan, to perform the great act of worship, meditation. This is because the servant’s transcendence that accompanies it is even stronger during the special times and the special places of worship. One of the most significant outcomes of praying in these places and times, is the submissive meditation which was a delight to the Prophet (s.a.w) about which he had this to say: “And raise your hands to Him in prayer during the times of your meditation, because it is the best of all times in which Almighty Allah mercifully looks unto His servants He answers their prayers a weather whispered or said a loud’.

ان النبي (ص) يذكر بالمحطة العبادية الكبرى فى الحياة ( وهى الصلاة ) حتى فى شهر رمضان .. فان العبد يزداد سموا وتحليقا فى صلاته ، عند المناسبات الزمانية والمكانية المتميزة .. فمن اهم ثمار الازمنه والامكنه المباركة : هي الصلاة الخاشعة التى كانت تمثل قرة عين الرسول (ص) حيث يقول عنها فى هذه الخطبة : ( وارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلواتكم ، فانها افضل الساعات ، ينظر الله عزوجل فيها بالرحمة الى عباده : يجيبهم اذا ناجوه ، ويلبيهم اذا نادوه ، ويستجيب لهم اذا دعوه ).

The sealing sharia (Islam) always links the individual side of the acts of worshipping with its social side. It does not require us to be extreme in our devotion, rather, to experience collective servitude. An example of which is taking care of the affairs of the Moslem community whether in regard to their spiritual food (guidance) or their material food (invitation to a fast-breaking meal). The reward that the Prophet cites for this work is astounding: “ Whoso offers a fast-breaking meal to someone will be rewarded (by Allah) as the one who frees a slave is rewarded, in addition to the expiation of all of his past vices”.

ان الشريعة الخاتمة تربط دائما بين البعد الفردى للعبادة وبين البعد الاجتماعى لها ، فلا يريد منا ان نعيش حالة الرهبانية والصومعه ، بل يريد منا ان نعيش حالة العبودية الجامعه ،ومنها الاهتمام بامور المسلمين ، سواء فى طعامهم المعنوى ( ارشادا وهداية ) او طعامهم المادى ( افطارا للصائمين ) .. ومن الغريب هذا الجزاء العظيم الذى يذكره المصطفى (ص) فى هذا الشهر حيث يقول : ( من فطر منكم صائما فى هذا الشهر، كان له بذلك عند الله عتق رقبة، ومغفرة لما مضى من ذنوبه ).

It is imperative that we make our motto: ‘the best Ramadan we ever had’. He who aspires for high achievements must have an assertive and specific intent to reach that goal! Let it be obvious that there is a clear distinction between lay people’s fasting (abstinence from food and drink), the elite’s fasting (abstinence from all kinds of forbidden acts) and the fasting of the elite of the elite (which is turning away from everything save Allah). Let us ponder these enormous ranks to see how different will this year’s Ramadan be, for he who has two equal Ramadans is wronged.

ان من الضرورى ان نرفع فى هذه السنه شعار: ( خير رمضان مر علينا ) .. فمن يروم القمم العالية ، عليه بالنية الجازمة والمحددة للوصول الى تلك القمم ! .. ولنعلم ان هناك فرقا واضحا - عند اهله- بين صوم العوام ( وهو الكف عن الطعام والشراب ) وصوم الخواص ( وهو الكف عن المحارم كلها ) وصوم خواص الخواص ( وهو الاعراض عما سوى الله تعالى ) .. فلنتامل هذه الدرجات الشاسعة ، لنرى ما هو الجديد فى صيام هذا العام ..فان المغبون من تساوت رمضانيتاه !!.

The Prophet utilised every occasion to remind others with the obligation of following the line of wilayat (adherence) to ‘Ali (a.s) starting from the well-known event of Hadith al-Dar at the beginning of the call up until the last days of his blessed life, namely, the major event at Ghadeer Khum. At the conclusion of his speech, the Prophet wept which made ‘Ali (a.s) ask about the reason behind it. The Prophet replied, “ I am crying about what will be done to you in a month like this one! It is like seeing you before me and you are praying to your Lord when the most wretched of the ancients, the full brother of the hamstringer of Thamood’s Camel upraises, striking you on the summit of your head imbruing (colouring) your beard from (the blood that comes out of) it. Interestingly, ‘Ali subsequent question was: “ And will my faith be sound then?” The Prophet’s answer was affirmative which made ‘Ali delightful. Let’s take a look at the ultimate devotion to the massage and servitude to Allah in both the seal of the Prophets and the seal of the vicegerents, and hopefully we will follow through.

كان المصطفى (ص) يستغل كل مناسبة للتذكير بخط الولاية ، بدء من اول الدعوة فى حديث الدار المعروف ، الى حادثة غدير خم فى اخريات حياته المباركة .. فنراه فى آخر هذه الخطبة يبكى بما يثير سؤال على (ع) عن سبب ذلك ، فيقول : ( ابكى لما يستحل منك فى هذا الشهر!.. كأنى بك وانت تصلى لربك ، وقد انبعث اشقى الاولين ، شقيق عاقر ناقة ثمود ، فضربك ضربة على قرنك، فخضب منها لحيتك ) .. والملفت بعد ذلك سؤال على (ع) عن ذلك : وذلك فى سلامة من ديني ؟!.. فيجيب النبى (ص) بالايجاب ، فيقر لها عين ابى الحسن (ع) ..فلننظر الى قمة الرسالية والعبودية لرب العالمين ، فى حياة خاتم الانبياء من جهة ، وخاتم الاوصياء من جهة اخرى .. اللهم اجعلنا ممن يتولاهم ، ويستن بسنتهم ، لتشمله شفاعتهم .

Send this article to your friend's email


Print this page

Back to Main List

للرجوع إلى الصفحة الرئيسية لموقع السراج